Tot 6 juli

6 juli 2016 - Dokkum, Nederland

Die avond tijdens de borrel komen we tot de conclusie dat we de kleinschaligheid van de nederlandse wateren missen evenals een leuk terrasje en goede restaurants. Bij het bekijken van de kaarten ziet Marijk dat aan onze wensen kan worden voldaan door iets verderop stuurboord uit te gaan en via Ter Apel Nederland weer binnen te varen. Zo gezegd zo gedaan!! We varen direct door naar Stadskanaal. Daar kunnen we weer eens goed onze voorraden aanvullen. Het weer is erg slecht. Op 1 juli vertrekken naar Veendam. Op dit traject met ongeveer 40 bruggetjes en een viertal sluizen wordt ons convooi door een tiental brugwachters op de scooter/fiets begeleid. Alle bruggen en sluizen worden door hen handmatig bediend. Bijna middeleews! Langs het kanaal veel bebouwing en reuring en veel te zien. Dat is nog eens wat anders dan in Duitsland. 2 Juli vertrekken we naar Groningen. Het is nog steeds waardeloos weer. We meren af in de Oosterhaven in Groningen waar we bekenden uit Rosmalen ontmoeten. We nodigen hen uit voor een wijntje de volgende dag. Maandag 4 juli is het wasdag! Nog niet eerder zulke goede machines tegengekomen en doen drie rondes zodat we weer een maand vooruit kunnen. Dinsdag 5 juli naar Zoutkamp een leuk stadje zelfs met het nog steeds slechte weer! We meren af in de jachthaven even verderop waar helemaal niets te beleven valt. Ik ga met het fietsje terug naar het dorp waar nog een ligplaats vrij blijkt te zijn. We moeten dan wel snel zijn want ze kunnen het plekje niet vrijhouden. Ik race terug o.a. door een bosweggetje en grote plassen water. Bij aankomst direct de motor aan. Marij gooit de trossen los en we varen terug onder de brug die we eerder ook gepasseerd waren, maar dan met het mastje neer! Nu dus met het mastje omhoogHet is al de tweede keer!! We eten ons verdriet weg bij ZK 68, een uitstekend restaurant daarvoor.

1. Amaryllis en Sjoerd:
    6 juli 2016
    Wat een pech. Mastje nog repareerbaar? Overigens beter weer in aantocht!! Goede vaart verder. Sjoerd