21 augustus

24 augustus 2018 - Bunschoten-Spakenburg, Nederland

21 augustus
Het geeft elke keer een goed gevoel om weer met een schoon schip te vertrekken. We doen dat dus ook met veel plezier en varen naar Muiden waar we water en brandstof innemen. We meren af aan de kade. Het weer is prima en we besluiten op een mooi plekje aan de kade af te meren. Er is daar altijd veel "va et vient" dat vaak gepaard gaat met halsbrekende toeren van bemanningen om de sluis op de juiste wijze in en weer uit te varen.
22 augustus
Volgens de weersverwachting naderen we het einde van het mooie weer. Vooralsnog merken we daar niets van want de zon schijnt weer overvloedig wanneer we om 12.00 uur de trossen losgooien. Om 1050 uur vertrekken we met als bestemming Almere-Haven. Het is zonnig, lekker warm en er staat weinig wind. Zo gauw we op het IJmeer komen zien we geregeld "bossen" fonteinkruid. We hebben ons niet gerealiseerd dat daar nog sprake van zou zijn. We besluiten zo snel mogelijk van koers te veranderen zodat we in de betonde route terecht komen waar het fonteinkruid verwijderd is. Het blijkt een goed besluit te zijn, want we hebben daar nog maar heel weinig van dat spul gezien. Om 14.40 uur meren we af op een mooi plekje in de Passantenhaven van Almere-Stad aan de Noord-oever van het Weerwater, grenzend aan het Winkelcentrum.
23 augustus
We startten met mooi weer, dat gedurende de dag wat minder wordt, overeenkomstig de voorspellingen die ook voor de komende dagen niet veel goeds voorspellen. We brengen een bezoek aan het enorme Winkelcentrum en vullen de voorraden aan waar dat nodig is. Om 1100 uur gaan de trossen los en verlaten we de haven en houden ons strikt aan de betonning vanwege het ook hier nog aanwezige fonteinkruid. Na ongveer 1,5 uur naderen we de haven van Bunschoten. Deze haven ligt vol met oude, vaak in prima staat, verkerende botters. Voor passanten zijn er afmeermogelijkheden in het kanaal dat naar de havenkom leidt. Met in het achterhoofd het gezegde van mijn vader "Voor in de kerk is altijd plaats" varen we het kanaaltje tot het einde door en warempel voor het Bottersmuseum/Visafslag is nog 'een' plaats vrij waar we precies inpassen.
24 augustus
We besluiten nog een dag te blijven. Bij een bezoek aan het vlakbij gelegen winkelcentrum valt ons het relatief grote aantal "chique" winkels op. De vis wordt nog steeds duur betaald! Het weer is nog goed maar de temperatuur zakt wat en dat zal de komende dagen nog iets meer worden. Daarna zou de warmte terug moeten keren!?
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl