29 augustus

4 september 2018 - Loenen aan de Vecht, Nederland

29 augustus
Brengen een bezoek aan vrienden die recent een appartement hebben gekocht in een van de vele nieuwbouwprojecten die in Bunschoten rondom de haven worden gebouwd. Het aardige vanuit stedenbouwkundig oogpunt is de enorme variatie in de bebouwing. Geen enkele woning is wat de uiterlijke verschijningsvorm betreft hetzelfde. Bij elke bocht in de straat of bij het betreden van een van de vele pleinen is er wel weer een verrassing. Ook het water speelt een belangrijke rol in de stedenbouwkundige opzet en is bijna overal zichtbaar.Vanuit hun appartement op 5-hoog konden we de "TROMP" in de haven zien liggen. We zullen hier zeker nog eens terugkomen op het mooie plekje op de splitsing van beide vissershavens voor het oude museum gebouw en de daarvoor geplaatste bankjes die een groot deel van de dag zijn bezet door vissers die alles wat er gebeurt van commentaar voorzien. Als ik hen vraag waarom ze als het regent niet aan de overkant zitten waar de bankjes van een overkapping zijn voorzien is het antwoord: "die daar zitten zijn leugenaars en wij niet?!" We zijn daar maar niet verder op ingegaan om de contacten met hen tijdens ons verblijf goed te houden hetgeen wonderwel is gelukt.
30 augustus
Maken om 1040 uur los. Het is rustig weer met zo nu en dan een zonnetje. Om 1300 uur naderen we Muiden waar we vlot worden geschut. We varen naar Weesp waar we een mooi plekje opzoeken om af te meren.
31augustus/1september
We blijven deze dagen in Weesp en beginnen ons te beseffen dat er een einde komt aan een lange vaartocht van bijna 4 maanden door Nederland. Het is echter nog niet zover, dus genieten we nog volop van het verblijf op de "TROMP" voordat ook aan deze reis een einde komt!
2 september/4 september
Vertrekken om 1300 uur uit Weesp en varen over het ons bekende water van de Vecht en meren om 1420 uur af in Loenen a/d Vecht tegenover de bekende theekoepel behorend bij het daarnaast liggend landgoed. Hernieuwen de contacten met de havenmeester die ons zoals gebruikelijk informeert over de "ins en outs" van het afgelopen jaar. We beginnen ons na bijna 4 maanden weer wat thuis te voelen! We telefoneren met de Otter waar we een ligplaats hebben over onze naderende komst. Ook hebben we contact met anderen die van onze thuiskomst op de hoogte moeten zijn. Is wel weer heel wat anders dan we de afgelopen vier maanden gewend zijn.