6 aug-13 aug

11 augustus 2017 - Grou, Nederland

6 augustus
Het weer is bij wijze van uitzondering redelijk, een beetje zon, een beetje warm, en een beetje wind. We besluiten in Dokkum een dag te blijven. Dat Dokkum ooit een zeehaven was is op veel plaatsen nog te zien aan de bebouwing. De oude bebouwing ademt nog de handelsgeest en de verdedigingswallen tonen aan dat de toemalige dokkummers het zo wilden houden. Dat is niet gebeurd, maar met wat voorstellingsvermogen kun je je daar wel een beeld van vormen.

7 augustus
Om 1030 uur vertrekken we met een vaal zonnetje richting Leeuwarden. Het is een afwisselende tocht over de Dokkumer Ee. We passeren plaatsjes als Burdaard, Bartlehiem, Wyns en Miedum. Wanneer we door Bartlehiem varen komen bij ons weer de beelden naar boven van de laatste Elfstedentocht. Het hoogtepunt was het bruggetje van Bartlehiem waar de schaatsers hun ijzers afdoen en een klein stukje al klunend de tocht vootzetten. Omstreeks 1440 uur meren we af in de Noorder Stadsgracht op een strategisch punt waar we de zon hebben (als die schijnt) en een goed uitzicht naar beide kanten.

8 augustus
Besluiten nog een dag in Leeuwarden te blijven. Er is nog veel te zien. Hoewel het weer slecht is en blijft laten we ons niet kisten en bezoeken het winkelgebied en drinken een drankje.

9 augustus
Hebben contact met Geeske en Boudewijn, die ook door Nederland trekken, maar dan op wielen. Maken met hun een afspraak in Grou. Vertrekken om 1230 uur naar Grouw. Varen via de Lange Mear, de Mear Sleat en het Prinses Margrietkanaal naar Grou. We vinden een schitterend plekje met een mooi uitzicht op het meer en toch dicht bij het centrum.

10 augustus
Doen boodschappen voor een uitgebreide lunch met Geeske en Boudewijn. Ze arriveren rond 1200 uur. Het weer is gelukkig wat beter en onder het genot van een glas wijn genieten we van een heerlijke lunch en nemen we intussen alles door wat we hebben meegemaakt en ons allen bezighoudt.