31juli-7 aug

6 augustus 2017 - Dokkum, Nederland

31 juli
Het wordt wel wat eentonig maar het is weer geen zomerweer en dat is nog mooi uitgedrukt. Maandag wat aan de boot gewerkt terwijl wij Groningen van onder een paraplu verkennen.
1 aug
Hoera, droog en iets warmer en zo nu en dan kijkt het zonnetje vriendelijk op ons neer. Pakken deze kans en lunchen bij de Drie Gezusters op het terras op de markt. Voor Marijke de kans om kroketten te bestellen waar ze al drie weken naar heeft uitgekeken!?
2 aug
Vertrekken om 10 uur. Ons doel was Delfzijl, het noordelijkste punt van onze vaartocht. Bij het afscheid nemen van Christa heeft ze ons weten te overtuigen dat Appingendam veel meer te bieden heeft dan Delfzijl. We besluiten haar suggestie op te volgen. Van Delfzijl weten we immers ook weinig en Appingendam kennen we nog van de aardrijkskundelessen op de lagere school! Bij aankomst treffen we een een nagenoeg splinternieuwe haven aan, omgeven door gevarieerde woonbebouwing en een schitterend restaurant met terras. Marijke gaat voor het avondeten op onderzoek uit en ziet tot haar stomme verbazing een Keurslager, die wij in het westen niet meer kennen. Na telefonisch overleg koopt Marij tweemaal biefstuk van de haas voor 10 Euro. Waar krijg je dat nog bij ons?! Het behoeft weinig betoog dat we van een heerlijk diner genieten.
3 aug
Weer naar Groningen waar we ook overnachten.
4 aug
Vertrekken en schutten om 1130 uur in de Oostersluis.Het is wisselend bewolkt, koud met een harde wind. We weten inmiddels niet meer hoe een temperatuur van boven de 20 graden aanvoelt. Gelukkig hebben we voldoende "winterkleding" bij ons en nog belangrijker een goede kachel aan boord. Na een bochtige tocht over het Reitdiep met afwisselend gezicht op koeien, paarden en mais, met incidenteel een enorme boerderij, komen we om 1515 uur aan in Zoutkamp. We hebben het mastje tijdig gestreken met onze gedachten bij het vorig jaar, toen we het bruggetje met staande mast passeerden (kkkrrrakk!!).
5 aug
Vertrekken om 0900 uur. Het is weer regenachtig met harde wind. We zijn desondans vertrokken omdat we in het Lauwersmeer redelijk beschut kunnen varen. Wanner we in de Slenk aankomen valt de golfslag mee en de "TROMP" voelt zich hier uitstekend thuis. We hebben weinig overkomend water en kunnen onze kruissnelheid van 6,5 knoop makkelijk aanhouden. Meren om 1330 uur af in de Dokkummer Ee, vlak voor de brug die bijna continu wordt bediend.