11 aug

18 augustus 2017 - Franeker, Nederland

11 aug.
Ondanks het feit dat het niet de "dertiende" is gebeurt het onwaarschijnlijke! Alvorens de trossen los te maken en te gaan varen besluiten we nog even water in te nemen bij een kraan die vlak bij ons staat. Rol de slang uit, gaat net. Dop van de tank, en de slang in de opening gedaan. Vervolgens weer naar de kraan om die te openen en dan weer terug om te zien of alles goed gaat. Kijk even om me heen en ga op de boot zitten. Daarbij trap ik even op de dop die in het gangboord ligt en daarbij wat verschuift en op de andere kant komt te liggen. Ik schrik me kapot als ik me realiseer dat het de dop van de dieseltank is en ik dus bezig ben de watertank met diesel te vullen!!!!! Slang eruit getrokken en dan............?????? Dit was de derde keer in mijn varend leventje dat me dit overkwam. Marijke erbij die "gepast" reageerde. Het duurde even voor we weer konden nadenken over wat nu. Met onze ervaring van vorige keren zijn we begonnen met het aftappen van het water uit beide tanks. Dat duurde nog wel even omdat de aftappunten diep onderin de machineruimte zitten. Toen er geen diesel meer uit de tanks kwam gestopt, de boel opgeruimd en de boot vaarklaar gemaakt. Voor de zekerheid nog even een monteur geraadpleegd, die bevestigde dat wij het prima hadden gedaan. Motor gestart, trossen los en daar voeren we weer..............ongeveer 200 m. Toen zag Marijke massa's witte rook uit de uitlaat komen. Motor gestopt en het anker uitgegooid. Schiffart gebeld en om assistentie gevraagd die snel kwam en ons weer terug sleepte naar de haven waar we bij Schiffart werden afgemeerd in afwachting van nader onderzoek. Dat lukte door de grote drukte die dag niet meer. Na dit alles enigszins te hebben verwerkt op de wal een drankje en heerlijk gegeten en daarna ook goed geslapen.