27-30 juli

3 augustus 2017 - Appingedam, Nederland

27 juli
Vertrekken omstreeks 1030 uur uit Ossenzijl met het bekende niet te mooie weer, maar het is wel droog! Het valt ons steeds weer op dat er zo weinig gevaren wordt in deze vakantietijd. Het weer is weliswaar niet geweldig, maar het water wel ijsvrij! Op de Kalenbergergracht brengen we onze snelheid terug tot een minimum want hier is altijd wat te zien aan en in de vele vaak riante optrekjes waar deze gracht tussendoor slingert. Daarna via de Driewegsluis, de Helomavaart en de Kuunder richting Heerenveen. Ook hier valt ons weer op hoe rustig het is op het water. Het weer werkt niet mee, het giet inmiddels maar er is in deze vaargebieden altijd wel wat te zien.
Tegen 1450 uur naderen we de bebouwing van Heerenveen. Na wat zoeken vinden we de Passantenhaven op een heel andere plaats dan we op de kaart hadden aangegeven. Vinden een mooi plekje waar we om 1420 uur afmeren.
28 juli
Blijven nog een dag in Heerenveen. Marijke heeft het stadscentrum bezocht en kwam met enthousiaste verhalen terug over de vele leuke winkeltjes. Vanwege het slechte weer hebben we moeten afzien van een bezoekje aan een van de vele terrassen op de markt.
29 juli
Vertrekken om 1000 uur uit de haven van Heerenveen. Het weer is allerbelabbert; regen, koud en veel wind. Toch merken we dat je ook met slecht weer van het landschap en de friese wateren kunt genieten. Het is dan wel door de schone ruiten van de "TROMP", die ons tot nu toe op een uiterst comfortabele wijze door het interessante en afwisselende landschap voert (of vaart?). Omstreeks 1500 uur naderen we Eernewoude waar we op een mooi plekje in de Passantenhaven afmeren. Het is een echte "Familie-Boten Camping, compleet met wipwaps, zandbakken enz. We hebben daar vanuit onze ligplaats verder geen last van.
30 juli
Ontmeren om 1130 uur na diesel en water getankt te hebben. Er staat een harde WSW wind, waarmee we met onze Vindo wel raad zouden weten. Nu hebben we de motor erbij waaraan we inmiddels helemaal gewend zijn. Bij 5000 toeren en weinig geluid varen we met deze wind tegen de 6 knopen (ruim10 km/uur). Om 1300 uur passeren we Kloostertille. Vervolgen onze weg door achtereenvolgens het Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal. We varen langs de noordzijde van Groningen om vervolgens na het passeren van enkele bruggen waar we onderdoor kunnen af te meren in de Oosterparkhaven. We worden op uiterst vriendelijke en enthousiaste wijze ontvangen door Christa, de havenmeester, die ons met een roeptoeter naar een schitterend plekje in de haven loodst.