12-20 juli

20 juli 2016 - Amsterdam, Nederland

Blijven nog een dag in Sneek, mede omdat Marijke een afspraak voor de kapper heeft gemaakt. Haar haar groeit als kool op het water dus moest er ingegrepen worden. Eten s'avonds een klein hapje op een terras op de markt. De volgende dag naar Workum waar we boodschappen doen en de markt bezoeken. Bij een bezoek aan de Aktion kopen we twee "zonnestoelen", omdat er voor het eerst voor de komende dagen zomerse temperaturen met veel zon worden voospeld. 14 juli naar Stavoren waar het enorm druk is ivm de Visserijdagen. Allemaal heel leuk vooral voor de lokale bevolking. Het waait hard en we besluiten nog niet de oversteek te maken. Voor de volgende dag wordt windkracht vier voorspeld. Wij besluiten de volgende dag over te steken naar Medemblik. Vertrekken on 0830 uur, schutten en zijn op het IJselmeer. Wanneer we uit de luwte van de strekdam komen krijgen we de volle laag, beginnen de glazen te dansen en vliegen de schuifladen open. Ons antwoord is rechtsomkeert! Er is geen schade aangericht. Eerst denken we van de overtocht af te zien. Proberen het toch nog een keer maar dan op een andere plek waar we wat meer ruimte is en de golven precies op de kop hebben. En warempel dat gaat goed, wel veel water over maar in het komaliewant blijft het redelijk rustig. We varen niet recht in de golven maar ongeveer 20 graden naar bakboord richting Den Oever. Na een uur neemt de wind wat af en kunnen we onze koers nog verder naar bakboord verleggen. Daarna worden de golven wat minder en verleggen de koers nog verder naar bakboord zodat we Medemblik kunnen aanvaren. Na totaal een kleine drie uur meren we af in de buitenhaven van Medemblik. We drinken op onze geslaagde oversteek waarbij Marijke spontaan daar de nieuwe stoel zakt. De volgende dag maken we schoon schip en doen enkele handwasjes. Op 18 juli varen we naar Alkmaar. Een lange tocht, een beetje saai, heeft wel iets weg van de duitse kanalen, dus niet onze "cup of tea". We komen in de middag aan in Alkmaar waar ik met de kapotte stoel naar Aktion fiets en de stoel kan omruilen voor een nieuwe. Het is de eerste mooie en warme dag sinds we met de"TROMP" zijn vertrokkenDe volgende dag gaan we Alkmaar in. Het is een stad met talloze mooie oude panden, smalle steegjes en heel veel grote maar vooral ook kleine winkeltjes. Eten s'avonds heerlijk bij een italiaans restaurant naast de grote kerk. Vermeldenswaard is dat dit de eerste keer is dat we buiten kunnen eten!!! Op 20 juli vertrekken we zonder nog bepaald te hebben waar we naar toe gaan. We gaan in ieder geval naar het zuiden. Uiteindelijk overnachten we in jachthaven Bruynzeel met uitzicht op de scheepvaart in het Noordzeekanaal.

1. Amaryllis en Sjoerd:
    21 juli 2016
    Dus mooi weer en Nederland wordt het vanaf nu? Of toch nog ergens een uitval over de grens? Geniet er van. Sjoerd