12-19 aug.

18 augustus 2017 - Franeker, Nederland

12 aug.
Om een uur of 0900 arriveert een monteur van Schiffart, die naast het aftappen van het water uit de tank ook alle leidingen in het motorgedeelte van water ontdoet. Daar bleek nog wel het nodige in te zitten. nadat de motor weer "droog" stond en een paar keer starten liep deze weer met het geluid dat ons als van ouds in de oren klonk.Hebben daarna ook nog een nieuwe accu voor de boegschroef aangeschaft omdat de oude nauwelijks nog kracht had de boegschroef rond te draaien. Vertrekken omstreeks 1300 uur richting Akkrum. Het is koud, regent en er staat een harde wind. Dan is een motorboot toch wel te verkiezen boven een zeiljacht. Via het Prinses Margriet Kanaal en de Kromme Knillis varen we naar Akkrum waar we in de Polssleat een plekje vinden om af te meren. Het vuile weer heeft de hele dag aangehouden. We beginnen er aan te wennen.
13 aug
Hoewel er aanvankelijk nog wat zon is te bespeuren is dat gauw voorbij. We vertrekken om 1030 uur en varen via de Kromme Knilles naar het Prinses Margriet Kanaal richting Leeuwarden. Ter hoogte van Eernewoude gaan we bakboord uit om via de Rochsleat, het Warnster Wild en het Langdeel in Leeuwarden aan te komen. Vooral het laatste deel van deze tocht is Friesland op z'n mooist. De eindeloze vergezichten over de weilanden afgewisseld door de kleine huisjes met de bloemrijke tuintjes aan het water, gecompleteerd door een schouwtje of roeibootje zijn uniek! In Leeuwarden aangekomen meren we weer af in de Stadsgracht. Je ligt hier tegen het centrum aan en er is altijd wat te doen en daar houden wij wel van.
14-15 aug
We gebruiken deze dagen voor allerlei zaken die uit het oogpunt van onderhoud in de ruimste zin van het woord gedaan moeten worden.
16 aug
Vroeg op en zitten om 0900 uur in de trein naar Rosmalen om Peter en Trees te bezoeken, die we intussen lange tijd niet meer gezien hebben. Arriveren om 1030 uur in Den Bosch, waar Peter ons opvangt en naar Rosmalen brengt waar we ook Trees na lange tijd weer ontmoeten. We hebben elkaar veel te vertellen en ervaringen uit te wisselen hetgeen ons vieren veel goed doet. Wij toasten op de dag genieten van een lekkere lunch
17 aug
Na uitgebreid scheepsberaad besluiten we naar Harlingen te gaan. We moeten toch minstens een klein stukje van het grote water gezien hebben dat we in voorgaande jaren met verschillende zeiljachten bevaren hebben. Het weer is weer slecht, maar daar zijn we inmiddels helemaal aangewend. We varen de 27 km over het van Harinxma Kanaal in ongeveer 21/2 uur. Er is niet echt veel te zien op dit stuk water. De vergezichten zijn weinig afwisselend of spannend. Harlingen zelf is echter veel mooier dan we gedacht hadden. We vinden een ligplaats in de Zuidoostgracht die wel iets weg heeft van de Stadsgracht in Leeuwarden waar we vaste klant waren. Het weer is zo slecht dat we na aankomst geen behoefte hebben van boord te gaan.
18 aug
Bezoeken het centrum van Harlingen dat zich bijna geheel langs de Voorstraat uitstrekt. Er is alles te krijgen, behalve een stop voor de gootsteen in de kombuis die is verdwenen. Het slechte weer animeert niet voor een kop koffie op een van de vele gezellige terrasjes aan de Voorstraat. Wanneer aan het begin van de middag de regen begint te vallen maken we los en zetten we koers naar Franeker dat we in een stief uurtje bereiken. Meren af vlakbij het centrum op het moment dat een fel licht aan de hemel ontwaren. "Dat moet de zon zijn" sprak Marijke. En jawel hoor, hoewel dreigende regen/onweerswolken de zon proberen te verduisteren, krijgen wij een gevoel dat we de laatste vijf weken niet meer hadden. Het is nog zomer!!!!!