19-23 augustus

26 augustus 2017 - Stavoren, Nederland

19 aug.
Vertrekken om 0955 uur uit Franeker naar Sneek. Over het weer niets dan...., neen dat kan niet want het weer is weer slecht. Zuidelijk van Leeuwarden kiezen we voor de route door Warga en via de Wergeaster Feart en het Eagumer Djip, het Kromsleatsrak en het Koldikster Rak, Pomprak, de Neare Galle en de Wide Galle het Pikmeer bij Grouw dat we omstreeks 1340 uur passeren. Zetten vervolgens onze tocht voort door het Prinses Margrietkanaal. Om 1510 uur varen we Sneek binnen. Het is nog erg druk zo vlak na de Sneekweek en we vinden aanvankelijk geen ligplaats. Wanneer Marijke voorstelt door te varen naar het centrum herinnerde ik de uitspraak van mijn vader "Voorin de kerk is altijd plaats!" En ja hoor, we vonden een plekje en nog wel tegenover het pand van "Haga's Boter-Drabbel Koeken", bij Koninklijke Beschikking Bekroond Hofleverancier 1990. Nadat we waren afgemeerd kwam, naar later bleek, mevrouw Haga naar buiten die ons alles vertelde over de beroemde drabbelkoeken en onze belangstelling beloonde met een bus van deze koeken. Ik heb er volop van kunnen genieten omdat ze bij Marijke niet zo in de smaak vielen.
20 aug
Om 1050 uur ontmeren we en vertrekken richting Bolsward. We varen door IJlst en vervolgens over de Wimerts naar Bolsward. Het weer is iets beter en we varen onder de bekende Friese luchten. Het is voor ons doen een mooie dag met schitterende vergezichten over de weilanden en de daarin verspreid liggende boerenhoeves. Het is genieten! Omstreeks 1300 uur meren we af achter de Kruiswaterbrug in een van de vele stadsgrachten van Bolsward. Bij een eerste wandeling door de stad vallen ons de vele prachtige gevels op die verwijzen naar de geschiedenis waarin Bolsward onder andere een belangrijk bedevaartsoord was.
21 aug
Alvorens weer op "weg" te gaan vullen we de diesel en watertanks. Ook vullen we voor de eerste keer de motorolie bij, slechts een klein schuitje!! Dan op weg naar Workum via de Workumer Trekvaart. Op de kaart een lange bijna rechtlijnige vaart. In werkelijkheid fraaie vergezichten over het friese landschap met de eindeloze weilanden, enorme grote aantalle koeien en de her en der verspreid liggende boerderijen, altijd omringd door grote bomen. De tocht neemt ongeveer 2 uur in beslag. We meren af in een van de stadsgrachten waar ons weer opvalt hoe goed verzorgd de gevels van de woningen er uitzien. Een woning vinden die niet goed in de verf zit is bijna hetzelfde als het zoeken naar een speld in een hooiberg! We dineren in Restaurant Folkerts, een aanrader! Het valt ons elke keer weer op, wanneer we buiten de boot eten, dat de rekening steeds meevalt en dan gaat het niet om centen. Ook de bediening is vriendelijk en attent. En last but not least, het gebodene is uitstekend van smaak en altijd voldoende.

22 aug
Buitenom naar Staveren. Het weer is goed. Er is weinig wind uit het zuid-oosten. We vertrekken om 1050 uur uit Workum. Op het IJsselmeer aangekomen blijkt de wind nog wat gekrompen te zijn, zodat de tocht naar Staveren bijna "bezeild" is, ware het niet dat we geen zeil meer hebben, maar een goede degelijke motor die zoals inmiddels gebleken is ons brengt waar we naar toe willen ongeacht wind en windkracht! We worden tijdens de tocht vergezeld van een waterig zonnetje. Rond 1200 uur liggen we voor het bruggetje in Staveren waar we aan de stuurboordwal een mooi plekje vinden waar we afmeren.

23 aug
Blijven deze dag in Staveren. We plegen het gebruikelijke onderhoud aan de boot, enz., enz. Het weer is weer als we gewend zijn. Koud, regenachtig en ook in Staveren weten ze niet meer wat de zomer is.

24 aug
Het regent deze dag niet, maar ook de zon laat zich niet zien. Vertrekken om 1230 uur naar Woudsend, waar we via De Fluessen, Hegemer Mar en de Waldseinster Rakken om 1410 aankomen en voor de brug een plekje vinden. Genieten in het vernieuwde Cafe De Watersport van een lekkere hap met voor mij nog een forse ijscup als afsluiting.

25 aug
Het weer is weer iets minder slecht of iets beter en de wind laat zich van de goede (zachte) kant zien. Althans voor ons als motorbootvaarders. We hebben geen haast en doen nog wat boodschappen alvorens om 1100 uur de trossen los te gooien en koers te zetten naar Sneek. Als we het Hegemer Mar opvaren lijkt het of de hele bevolking is uitgevaren om de laatste vakantiedagen te benutten. Wij zetten onze tocht voort en varen door de Wijde Wimerst, door Drylts (voor degenen die fries niet machtig zijn IJlst) en vervolgens door De Geau naar Snits waar we tot onze vreugde op 15 meter afstand van de beroemde Waterpoort kunnen afmeren. Op dit stukje water met ook nog uitzicht op de Watertoren is het de hele dag een komen gaan van allerlei soorten schepen, van drijvende, niet om aan te ziene, "flatgebouwen" tot schitterende originele schouwtjes en andere mooie vaartuigen. Gaan het centrum van de stad in waar terrasjes in overvloed aanwezig zijn alsmede een uitgebreid winkelbestand. Voor het avond eten gaan we naar "Royaal Belegd" aan de overkant waar we twee carpaccio's halen. Nog nooit zulke heerlijke carpaccio's gegeten!

26 aug
Weekend kranten gekocht en "schoon schip" gemaakt. Amuseren ons kostelijk met het gedoe voor de brug. Het weer nodigt ons uit de stoelen op het voordek te zetten en daar de drukte van de heen en weer varende schepen te bekijken. Het gaat wel eens fout maar dat is in die chaos niet te voorkomen. Het is weer eens schitterend weer althans een groot deel van de dag. Om een uur of vijf (terrassentijd) begint het te regenen. We besluiten aan boord te blijven en beginnen aan de twee kilo weekend-kranten.

1. Dick en Martha:
    26 augustus 2017
    Omdat het daar zo leuk was, hebben wij ook een paar dagen bij de Waterpoort gelegen. Met nog een dagje extra.
    Prachtig.
    Weer een goed verhaal van jullie!