Vaartocht Duitsland deel 3

5 juni 2016

Maandag 30 mei. Veel wind en zwaar bewolkt, met een voortdurende kans op regen. Varen op ons gemak naar Weesp. We kennen de Vecht vrij aardig maar het valt ons op dat er toch weer veel huizen en woonboten in de afgelopen winter zijn opgeknapt en soms vergroot.We kunnen het allemaal op ons gemak bekijken omdat we helemaal geen haast hebben, want er staat vandaag een harde noorden wind die ook morgen nog doorblaast. Kunnen we hier morgen naar de weekmarkt.

Dinsdag 31 mei. Blijven nog een dag in Weesp, liggen hier goed en er zijn nog veel dingen in en aan de boot te doen die voor een lang verblijf aan boord nodig en of wenselijk zijn.

Woensdag 1 juni. Vertrek uit Weesp en constateren meteen dat de urenteller nog steeds op 2584 staat. Dat klopt dus niet en voorlopig houden we de uren maar op een papiertje bij. Om 1230, na drie uur varen meren we af in Spakenburg waar de eerste zonnestralen van onze tocht ons ontvangen. De boordradio heeft het inmiddels af laten weten en we besluiten een nieuwe te kopen.Bij het verwijderen van de oude radio verschijnt er een enorme knoop van allerlei draden met meer dan 8 verschillende kleuren. Verder brand het waarschuwingslampje van de oliedruk niet meer. We besluite externe deskundigheid in te huren. Het lukt voor de volgende dag iemand te krijgen die alles weer kan repareren.

Donderdag 2 juni

Om 0930 monteur aan boord die zonder blikken of blozen met de kluwen electrische bedrading aan de slag gaat. Hij repareert ook de urenteller en het waarschuwinglampje van de oliedruk. En dat alles in driekwartier en voor 45 euro!  We vertrekken om 1130 naar Elburg. Het is koud, nat en grijs en we zien weinig  andere schepen. Arriveren om 1515 uur in Elburg waar we mooi plekje vinden aan het eind van de haven met zicht op de historische vloot.

Vrijdag 3 juni

Vertrekken om 1030 uur richting Blokzijl. Het is zonnig en warm en weinig wind. In diecombinatie hebben we dat nog niet gehad. Na ongeveer een uur varen komt ons een tegenligger tegemoet die ons verteld dat de Roggebotssluis tot zondag 2200 uur is gestremd ivm reparaties! Wij ook de klos, dus weer terug naar Elburg waar we weer afmeren aan het eind van de haven. Borreltje op het terras van Zilverschoon aan het kruispunt midden in het stadje. Wat je daar langs ziet komen, te veel om hier te vertellen. Je kijkt je ogen uit!