RONDJE NEDERLAND 2018

28 mei 2018

25 mei
De dag begint prima. Wordt tijd om weer te furageren. Daarvoor gebruiken we onze vouwfiets, die met twee "familietassen" is uitgevoerd. Daar kunnen we de meest uitgebreide boodschappenlijst mee verwerken en ook nog heelhuids, in dit geval na wat omrijden, bij de "Tromp" afleveren. Zijn overigens wel overgegaan tot de aanschaf van een klein fietspompje omdat de bandjes het wel hard te verduren hebben. Marij gaat vervolgens "winkelen" en komt na twee en een half uur met ........een zakje passende vuilniszakken voor de kombuis terug! Intussen wordt het wat donkerder. Marij zoekt op internet een restaurant uit voor de avond. Het wordt "De Herberg" in buurt van de markt. Het blijkt een schot in de roos te zijn, zowel wat prijs als kwaliteit betreft. Zeeland heeft, wat de havens en de mensen betreft, iets vriendelijks dat we in het westen toch minder aantreffen. Gaan morgen naar Goes. Nemen onder het geluid van onweer nog "een glas." Dan lekker op een oor!

26 mei
We worden bij het ontwaken verwelkomd door een schraal zonnetje dat na een tijdje zijn/haar stralen vol op ons gericht heeft. Het wordt dus schaduw zoeken en insmeren. Na wat boodschappen gedaan te hebben, trossen los en koers gezet naar Veere. Tijdens het varen voeren we een controle uit op de motor. Resultaat: bij 2000 toeren: 155 graden Farenheit, 73 PSI, 13,5 volt en dit allemaal bij een motoruren stand van 3017. Prima! Om 1135 uur passeren we de sluis bij Veere. Daarna zijn we nagenoeg alleen op het Veerse meer, zelfs de wind heeft ons verlaten en het zonnetje is wat aan de waterige kant geworden. Verlaten het Veerse meer weer omstreeks 1300 uur. Zetten koers naar Goes waar we om 1505 uur afmeren bij de laatste brug voor de jachthaven, een mooi plekje dat Marij zich van het jaar daarvoor nog weet te herinneren. Marijke vindt met behulp van Google een restaurantje genaamd " De Herberg" dat gevestigd is in een oud authentiek pand. Er worden daar uitstekende maaltijden voor weinig geld klaargemaakt. Een aanrader!

27 mei
Besluiten nog een dag in Goes te blijven. Brengen o.a. een bezoek aan de markt. Gaan in verband met het mooie weer een eerste "handwas" aan boord te doen. Alles verloopt prima. Overal wordt de was opgehagen om te drogen. Wanneer het s'middags begint te regenen moeten we alles weer verhangen. Zo blijven we aan boord altijd bezig! Eten aan boord heerlijke knabbel kippenpootjes begeleid door een lekkere wijn en gaan voldaan te kooi in een schoon schip.

28 mei
Boodschappen gedaan en vertrekken omstreeks 1015 uur naar Oudenbosch. De weersberichten voorspelden gisteren nog slecht weer voor vandaag. De werkelijkheid is deze keer anders en in ons voordeel! Een stralende zon begeleidt ons en van de voorspelde harde wind is hier niets te merken. Het wordt daarom een mooie vaartocht. Enige nadeel is nog dat we vanuit onze lage zitpositie niet over de met riet begroeide oevers kunnen kijken en dus niet veel van de omgeving kunnen zien. "Elk nadeel heb z'n voordeel!" Wat we wel hebben gezien is her dierenleven aan de waterkant met in deze periode veel jong spul. als Meren om 1310 uur af in de Stadshaven waar nog een boot ligt. Een beetje stil, anders dan in het hoofdseizon wanneer het nog weleens moeilijk is om een goede ligplaats te vinden.