17 - 22 juni Rondje Nederland met de

22 juli 2017 - Zwolle, Nederland

Maandag 17 juli
Na de boodschappen en het controleren van de motor om 1045 uur vertrek uit Doesburg. Motorurenstand 2858.7. Het varen op de IJssel met de stroom mee levert ideale omstandigheden voor een mooie tocht. Bij een gemiddelde snelheid van 16 km/uur bij een toerental van 2000 "loopt" de "TROMP" heerlijk!
Bij Dieren passeren we een kabelpont die met wieltjes verbonden is aan een kabel die de twee oevers met elkaar verbindt. De naam van de pont "Steeds Voorwaarts" vonden we wat vreemd voor een boot die niet anders doet dan elke dag heen en weer varen?! Het weer is prima om te varen en de rivier erg afwisselend. De scheepvaart is in het algemeen veel kleinschaliger dan we op de Rijn en Maas gewend waren. Ook is het minder druk. Het afwisselende landschap completeert dit alles en maakt deze dag tot een van de mooiste vaardagen tot nu toe. Om circa 1415 uur meren we af in het "Kabinetje", het jachthaventje van de WV Gelre in Zutphen. Dit haventje heeft alle voorzieningen en ligt ongeveer 400 m vanaf het centrum van de stad. Ruim 50 jaar gelden toen ik nog in Zutphen woonde lag in dit haventje onze Pollywood. Old memories genoeg!
Dinsdag 18 juli
Om ongeveer 1300 uur bezoek van mijn broer met zijn vrouw. Marij heeft een smakelijke lunch klaar gemaakt. Tijdens het nuttigen daarvan komen beelden en voorvallen omhoog uit een ver verleden in Zutphen. Om 1615 uur na hun vertrek hebben we nog even van de zon en daarna nog lang van een mooie avond in het Kabinetje genoten.
Woensdag 19 juli
Om circa 1100 uur komt onze vriend Simon voor de koffie en lunch die we gebruiken op het terras van Chapoo gelegen in het oude centrum van Zutphen. Het is zeer warm (30 graden) en even gezellig! Leuk om weer bij te praten en allerlei informatie over het thuisfront uit de eerste hand te vernemen. Simon vertrekt om een uur of vier. Maken schoon en genieten van een mooie en lange avond.

Donderdag 20 juli
Warm, zonnig en weinig wind. Het laatste maken we zelf nadat we vertrekken om 1030 uur uit het Kabinetje. Met gemiddeld 15 km over de grond maken we onze eigen wind en is het gedurende de tocht heerlijk toeven aan boord! De oevers en het hogere achterland leveren prachtige beelden op. Na de afslag en de sluis naar Zwolle missen we een volgende afslag waardoor we op een gegeven moment tussen de weilanden varen met aan beide zijde koeien en schapen in plaats van stedelijke bebouwing. Keren terug en zien de afslag die we hadden moeten nemen en meren om 1530 uur af in de Passantenhaven Maagjesbolwerk in het centrum van Zwolle. Gaan de wal op en kijken met stijgende verbazing naar de tientallen terrassen op de verschillende markten, waar het ook nog moeilijk is een paar vrije stoelen te vinden. Wanneer we die "veroverd" hebben, drinken we op deze bruisende stad!

Vrijdag 21 juli
Bezoeken de enorme markten. Een gezellige drukte en nog steeds heerlijk weer. Verder doen we wat onderhoud, bezoek aan scheepswinkel en Marij bezoekt de diverse markten.

Zayerdag 22 juli
Besluiten nog een dag te blijven. Het weer is nog goed en de verwachting voor de komende dagen is niet zo best. Dan kunnen we met de TROMP uitstekend varen