10-16 juli

16 juli 2017 - Doesburg, Nederland

10 en11 juli. 10 juli vertrekken we naar Den Bosch omdat we voor de volgende dag met onze vrienden Trees en Peter afspraken hebben gemaakt voor de koffie bij hun en uit eten met ons. We eten in restaurant Pollevie (vertaald: Vrolijke kijk op het leven!). Het was een niet te vergeten avond met z'n vieren!

12 juli. Als we wat later opstaan regent het "cats and dogs"! Besluiten naar Lithoijen te varen omdat we dringend aan een wasserette toe zijn en begrepen hebben dat er daar een in de haven is. Bij aankomst blijkt onze informatie onjuist omdat geen wasgelegenheid aanwezig is! Er staat evenwel een mooi zonnetje in de lucht met de daarbij horende temperatuur. Dus wassen we het een en ander "op de hand". Blijven daar, bekijken het leuke en gezellige stadje met mooie winkels en buitengewoon vriendelijke mensen. 's Avonds heerlijk op de wal gegeten.

13 juli. Vertrekken om 10.00 uur richting Wijk bij Duurstede. De Sluis bij Hintham in het Maximakanaal opent vlot. We varen naar binnen, maken vast rekening houdend met een daling van circa 6 meter. Als ik terugkom, na de tros van Marijke om een lagere bolder te hebben gelegd, blijkt de achterstros bekneld te zijn geraakt en lukt het mij niet meer die los te maken. De boot zakt met de boeg snel naar beneden terwijl de achterkant aan de tros blijft hangen. Ik raak behoorlijk in paniek omdat ik de tros niet los krijg en zo gauw geen mes bij de hand heb. Marijke roept de tros door te snijden. Voordat ik het zeilmes te pakken heb breekt de tros en stort de achterzijde van de boot met een enorme klap ongeveer twee en een halve meter lager in het water. Trillend van de schrik maken we de boot weer vast, met de tros in de hand. Het is niet voor niets de "Dertiende". Als we de sluis uitvaren zijn we nog nauwelijks bekomen van de schrik, maar hebben er wel weer van geleerd wat je in zulke gevallen niet moet doen. Het zeilmes gaan we bij het schutten ophangen op een vast plekje zodat we het direct bij de hand hebben! De tocht verloopt verder zonder bijzonderheden en we meren om 1600 uur af in de haven van Wijk bij Duurstede in het zicht van de molen. We evalueren met een glaasje de gebeurtenissen en constateren dat we er nog goed van zijn afgekomen met twee leeg gelopen fenders als gevolg van de hoge druk van de boot tegen de sluiswand.

14 juli
Na zo'n pechdag besluiten we maar een stilligdag in te lassen. We liggen prima op een mooi plekje vlak buiten de stadswallen. Het weer is nog steeds matig, niet te koud, geen zon. Doen wat onderhoudwerkzaamheden, lezen en kijken wat er zoal om ons heen gebeurt. In een haven is immers altijd wat te zien!?

15 juli
1015 trossen los en vertrek naar Arnhem. Het weer is wat beter en zo nu en dan toont de zon wat belangstelling voor ons! Onze eerste sluis na de gebeurtenissen twee dagen geleden nemen we met een wat hoger hartritme. Alles gaat echter prima, het klaar liggend mes hebben we niet nodig. Ook de volgende sluis bij Doorwerth volgt zonder problemen. We worden regelmatig bijgelicht en opgewarmd door een zonnetje. Het varen over de Nederrijn is landschappelijk boeiend omdat de noordoever de grens van de Veluwe vormt en aanzienlijk hoger ligt dan de zuidoever. Dat geldt ook voor de begroeing en bebouwing, die qua aard totaal verschillend zijn. Om 1515 uur meren we af in een zij-arm van de IJssel bij het restaurant "Valkenburg".

16 juli
Vertrekken om 1000 uur. Het is druilerig, mistig en om te zeggen warm, neen. Bij het zoeken naar de stadshaven van Doesburg maken we een fout waardoor we een oude arm van de IJssel invaren en dat pas na een half uur merken wanneer blijkt dat deze arm doodloopt. Wij weer terug naar de plek waar het fout is gegaan. We gaan daar de goede kant op en meren om 1315 uur af in de stadshaven van Doesburg. Een haven in ontwikkeling die vlak bij het centrum van Doetinchem is gelegen.

1. Amaryllis en Sjoerd:
    17 juli 2017
    Dat is wel even schrikken. Zo'n sluisincident. Gelukkig goed afgelopen. Geen schade aan de boot? Wat zijn fenders? We horen het morgen. gr Sjoerd
  2. Roel:
    22 juli 2017
    Is Sjoerd niet van de Tromp vaarfamilie ?
  3. Jan Kramer:
    22 juli 2017
    Ja, Hylke, Marijke
    Het leven is niet altijd Eerlijk!!
    Maar jullie keamen er gelukkig wel goed vanaf
    Jan