14 juli

27 juli 2018

14 juli
Blijven nog een dag in Sneek. De naam "Tromp" op onze boot geeft bij Snekers nog wel reacties die verband houden met de snoepjes, rookwaren enz. enz. waar de groothandel "Tromp" destijds bekend om stond.
15 juni
We gaan weer verder naar het Noorden, naar Grouw. Het weer is redelijk en de vooruitzichten zijn zeer "heet". Als alles zo wordt als nu voorspeld dan komen we in hittegolven terecht. We zoeken daarom in Grouw een plek waar we in dat geval nog wat wind vangen. Dat lukt ons ook en we meren af in het zicht van het Pikmeer nabij het centrum van Grouw.
16 juli
De hittegolf is in aantocht en we stemmen onze activeiten in omvang en snelheid af op komende stijgende temperatuur. Dit lukt uitstekend, we amuseren ons prima en doen ook nog wat nuttige zaken aan en in de boot, wel op halve snelheid.
17 juli
De temperatuur zakt iets.Een mooi moment om weer eens na te denken over de middellange termijn planning. We besluiten om in ieder geval het zuidelijk deel van Noord Holland nog mee te pakken. Dat betekent dat we het IJsselmeer over moeten. Dat is geen probleem mits windkracht en richting meewerken. We besluiten de overtocht te maken vanuit Stavoren. Eerst willen we nog naar Woudsend. In de loop van de ochtend vertrekken we met mooi weer. We varen bijna de hele tocht over het grootscheeps vaarwater en kunnen dus fors doortrekken en dat gaat prima met de "TROMP"!! Na ruim 2 uur varen meren we af in de haven van Woudsend precies op het plekje dat we van te voren bedacht hadden!!
18 juli
Stilligdag. Voeren diverse onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden uit. Lezen wat en bekijken het stadje en de mensen. Last but not least tanken we diesel en water want zonder dat komen we niet veel verder.
19 juli
Vertrekken om 0945 uur met matig zicht uit Woudsend. We hebben besloten om ook nog Lemmer "mee te nemen" in onze tocht. We kunnen vlot doorvaren onder een vaag zonnetje maar wel met een prima temperatuur. Om 1145 uur meren we af in de Sylroede midden in het stadje. Er is veel verkeer van en naar het IJssemeer, dus genoeg te zien.
20 juli en 21 juli
Blijven in Lemmer. Uiteindelijk is het ook vakantie en er is hier genoeg te zien. Bovendien zijn dit onze laatste dagen in Friesland.
22 juli
De weersvoorspellingen beginnen onwaarschijnlijke, bijna tropische omstandigheden aan te geven. We besluiten daarom uit Lemmer te vertrekken en naar Stavoren te varen. De weersverwachtingen geven tropische temperaturen aan. In dergelijke omstandigheden wordt de kans op onweer en veel wind ook groter. Om 1000 uur gaan we door de sluis bij Lemmer. Het weer ziet er goed uit de wind is nnw 3/4. Na 1,5 uur varen langs de kust van Zuid Friesland zien we aan de horizon de kerktoren van Enkhuizen. Ongeveer tegelijkertijd krijgen we de weerberichten door die nogal onstabiel weer voorspellen. Na een kort scheepsberaad besluiten we onze koers te verleggen direct door te varen naar Enkhuizen, waar we na een voorspoedige tocht om ongveer 1430 afmeren in de buitenhaven bij het station en stadscentrum aan de korte zijde tussen de palen.
22/23 juli
De weersvoorspellingen beginnen onnederlandse temperaturen aan te geven. In de haven liggen we prima en houden naast het lezen van kranten enz. het gedoe in de haven in de gaten. Er is ook altijd wat te zien. Wat ons vooral opvalt zijn de enorme motorjachten met drie verdiepingen, veel antennes, bijboten enz enz. Wij zijn echter
zeer tevreden met onze TROMP, alles gelijkvloers, toch?
24 juli
Het is nu echt warm weer, maar op de boot hebben we daar geen last van. We besluiten nu verder te gaan naar Hoorn. Helaas na het controleren van het oliepeil van de koppeling lukt het niet om het peilstokje in het carter te krijgen. De oorzaak is dat de rubber afdichting van de peilstok is beschadigd en het indraaien ervan belemmert.Dat betekent dus niet varen. We vinden op de wal BROVO Scheepsbouw die een bedrijf kent waar je zo'n oud peilstokje nog zou kunnen bestellen. Na een telefoontje blijkt dat het geval. Het ding zou de volgende dag geleverd kunnen worden. Wij zijn hier gelukkig mee want niet alle onderdelen van onze betrouwbare diesel zijn niet meer zo snel beschikbaar.
25 juli
Het is weer prachtig weer en omdat het wat waait en er in de middag wat bewolking komt opzetten is het prima toeven in de haven van Enkhuizen.. Dit wordt allemaal nog beter als we een telefoontje krijgen dat het peilstokje is aangekomen. Direct opgehaald, weer terug en gepast. Het is de juiste maat!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade