26 juli

15 augustus 2018 - Haarlem, Nederland

26 juli
Vertrekken om 1010 uur uit Enkhuizen en passeren de sluis 1030 uur. Daarmee hebben we weer een mooi deel van onze tocht afgesloten. Nu gaan we nog Noord Holland (her) ontdekken. Zetten koers naar Hoorn. Het weer is goed en we meren om 1210 uur af in de haven van Hoorn direct na het bruggetje aan SB zijde. Een prima plek om het va et vient van allerlei schepen te bekijken.
27 juli
Besluiten nog een dag te blijven. Er is daar altijd wat te doen zowel op de wal als op de boot. En dat is maar goed ook want bij de controle van het oliepeil in keerkoppeling blijkt daar te weinig olie in te zitten. De oorzaak is waarschijnlijk dat de afdichting van het peilstokje is beschadigd waardoor er tijdens het varen olie wordt verloren. We vinden een bedrijf dat scheepsmotoren onderhoudt en repareert. Zij hebben eenzelfde peilstok niet in voorraad, maar na een rondje bellen vinden ze er een. Kan de volgende dag geleverd worden. Wij beschouwen dit als overmacht en verlengen ons verblijf in Hoorn totdat we de nieuwe peilstok hebben.
28 juli
Het is intussen beter weer geworden. Begin middag krijgen we een telefoontje dat een nieuwe peilstok is gearriveerd. Het ding past en nawat olie bijgevuld te hebben zijn we weer vaarklaar. We besluiten de dag nog in Hoorn te blijven en de volgende dag naar Edam te varen. Het is per slot van rekening een vaar-vakantie!!
29 juli
Met weinig wind en een matige temperatuur varen we naar het zuiden. Het weer is goed, het zicht soms matig. Wanneer we dwars van Edam liggen zoeken we de haveningang op en meren daar even later af. We vinden een mooi plekje waar we zijn verzekerd van een goed uitzicht op het va et vient en op alles wat er zoal in zo'n haven gaande is.
30 juli
De temperatuur bereikt weer tropische waarden. De omgevingstemperatuur is hier wat minder omdat we dicht bij het IJsselmeer liggen. Reden om nog maar een dag te blijven, want als we de weerberichten mogen geloven houden deze temperaturen nog wel een tijdje stand.
31 juli
Om 1100 uur maken we los en varen onder een zeer warme zon naar Purmerend. We vinden daar na een uurtje varen een prima plek in de haven in het centrum van de stad.We doen de gewenste boodschappen en verkennen de binnenstad, die beslist de moeite van een bezoek waard is.
1 augustus
Bezoek Geeske & Boudewijn. Krijgen de laatste nieuwtjes en bespreken met hun van alles en nog wat, dat ons bezig houdt. Zo'n bezoekje zeker na zo'n lange periode altijdeen bijzondere waarde.
2 augustus
Vertrekken uit Purmerend. Na ongeveer 10 minuten varen kijken we elkaar bijna tegelijkertijd met grote vraagtekens aan. "Kennen we dit niet" en "zijn we hier niet eerder langs gekomen?????? Een korte blik op de kaart toont ons aan dat we bij het vertrek uit de haven de andere kant op hadden moeten varen. Het is niet de eerste keer dat ons dit overkomt. Dus direct omdraaien en nu de goede richting uit. Dus op naar West Knollendam (whats in the name?????) waar we afmeren in Jachthaven 't Swaentje. De haven heeft prima voorzieningen en het bijbehorende restaurant met dezelfde naam wist ons over te halen daar te eten. Een goede keuze!
3 augustus
Stilligdag Alkmaar. Doen boodschappen en alles wat in een stad als Alkmaar nodig en mogelijk is. Daarbij vielen ons op de talloze soms heel smalle steegjes die samen een groot deel van de binnenstad vormen.
4 augustus
10.00 uur Vertrek uit Alkmaar. Er staat weinig wind en het is erg warm. We denken aan onze tijd met de zeilboot. Dergelijke omstandigheden waren dan niet prettig. Met onze boot maken we de wind zelf en is het aangenaam vertoeven aan dek! Om 1215 uur meren we af in de haven van De Rijp. Een bezoek aan het dorpje valt wat tegen. We kunnen onze noodzakele boodschappen doen, maar dat is eigenlijk ook alles.
5 augustus
Vertrekken om 1045 uur. Krijgen bericht dat de sluis bij Spaarndam nog steeds gestremd is vanwege het "zoutgevaar" als gevolg van de lage waterstanden. Vlak voor de sluis bij Spijkerboor loopt het toerental van de motor snel terug terwijl Marijke zittend op de bank trillingen voelt die er daarvoor niet waren. Hebben direct de motor gestopt om een "kijkje" onder water te nemen. Kijken was niet aan de orde. Het voelde als een stuk zeil dat om de schroef was gedraaid. Hebben geconstateerd dat dat het geval was. Hebben de schroef even vooruit en achteruit laten draaien om te zien of de zaak wat los kwam. Weer het water in en geconstaterrd dat het spul wat losser was gekomen. Met het mes doorsnijden ging niet. Dan maar weer onder water, een los eind gepakt, mijzelfh met de voeten afzettend tegen de schroefas en met de andere hand de schroef draaiend kwam een stukje plastic moeizaam los. Het bleek het bekende blauwe landbouw plastic te zijn. Daarna op dezelfde manier het restant losgedraaid, totaal ongeveer 4 meter. We hervatten opgelucht onze tocht en meren circa 1540 uur af in jachthaven 't Swaentje in West Knollendam.
6 augustus
Hoewel het ook op het water behoorlijk warm is lijkt de verwachte hittegolf ons op afstand te passeren. We vertrekken omstreeks varen met gepaste snelheid naar Zaandam. We meren af vlak voor de Beatrixbrug waar electra aanwezig is.
7 augustus
De gisteren verwachte hittegolf is kennelijk een dag verlaat, want zelfs op het water wordt het heet. We vertrekken om 1100 uur richting Haarlem. Het is nog steeds zeer heet. Als we varen hebben we daar niet veel last van. De gewoonte om een ander schip te groeten laten we op het Noordzee Kanaal achterwege. Je weet immers niet waar op de enorme zeeschepen degenen zijn die de groet kunnen ontvangen!? En eventueel beantwoorden! Arriveren omstreeks 1750 uur in Haarlem.
8 t/m 12 augustus
Blijven deze dagen in Haarlem en ontvangen verschillende vrienden/vriendinnen. Dat allemaal onder redelijke weersomstandigheden
13 augustus
Vertrekken om 0900 uur uit Haarlem naar Leiden. Een forse ruk en dan ook nog op de "Vrijdag de Dertiende"!? We zullen dus extra moeten opletten om te voorkomen dat we in situaties geraken die op deze datum veelvuldig schijnen plaats te vinden!? We letten dus goed op, doen geen dingen die niet mogen enz. Maar helaas, het eerste deel van de tocht over de Ringvaart verloopt vlekkeloos.Dan komen we op de Kagerplassen. Of het nu door het schaalverschil komt, we weten het niet, maar we raken de "weg" helemaal kwijt. Vonden na enig zoeken een bordje "Welkom in Leiden". Dat was het. Wij gingen het toch wel erg smalle vaartje in. Omdat het ook nogal ondiep en smal was liepen we een knoop of twee! Totdat we een bruggetje tegenkwamen dat nadat we alle obstakles van de boot verwijderd hadden een paar cetimeter te laag was. .....................Je mag raden wat hier staat en wat het nog erger maakte was dat het vaartje ongeveer 6 meter breed was en wij daar met ruim 10 meter lengte niet kunnen keren. Dus de motor in de achteruit en varen maar! Het behoeft geen betoog dat dat geen lolletje is en het gevaar van uit het roer lopen bijzonder groot voortdurend op de loer licht. Enfin, we kwamen op het grote water en vonden een plaats in een kleinhaventje omdat de passantenhaven vol was.