Gorinchem naar

5 juni 2018 - Middelaar, Nederland

31 mei
Vertrekken 1100 uur onder een bewolkte hemel uit de haven van Gorinchem. Het is bewolkt en enigszins drukkend en warm. Na 10 minuten verlaten we de Waal en gaan stuurboord uit de Afgedamde Maas op. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is deze rivier niet afgedamd maar gaat over in de Andelse Maas. Het weer klaart geleidelijk wat op en de temperatuur gaat omhoog. Na ruim twee uur meren we af in de watersporthaven van Heusden waar twee molens het beeld bepalen. Ook hier weer geen andere passanten en maar wel enkele "dooie" boten. We zitten niet te wachten op volle havens, maar in lege havens de avond doorbrengen is ook niet wat we zoeken. Enig "va et vient" in een haven houdt de zaak levendig en meestal ook gezellig. Daarom besluiten aan de wal te gaan eten bij Cafe "De Haven", in het zicht van de molens en de Binnenhaven.

1 juni
Worden gewekt door een zonnetje en een nagenoeg onbewolkte hemel. Doen wat boodschappen, lezen de krant en genieten van een eenvoudig doch voedzaam ontbijt. Vertrekken om 1130 uur, nadat we de havenmeester van Den Bosch van onze komst op de hoogte hebben gesteld. Het is maar een korte tocht over de Bergse Maas en het passeren van een klein sluisje naar de Gekan. Dieze. We varen Den Bosch in via de Plas Ertfeld. Na het passeren van twee bruggen, die vlot bediend worden, meren we af in de Waterpoorthaven. Zoals gebruikelijk hier nauwelijks "levende boten". Het mag van ons wel wat drukker worden.

2 en 3 juni
"Vakantie" in Den Bosch! Even geen voorbereidingen treffen voor een volgende etappe, maar gewoon niets doen! Er is in Den Bosch al genoeg te doen, toch?

4 juni
Vertrekken goed gefourageerd omstreeks 1130 uur uit Den Bosch. Er staat een vaag zonnetje en geen wind van betekenis zodat eigenlijk alle voorwaarden aanwezig zijn voor een mooie "etappe" in deze reis. Na de sluis in het Maxima Kanaal (zo kom je ook nog ergens) gaan we de Maas op. Na de sluis van Lith kronkelen we met de rivier mee. Het is een mooie tocht door al die kleine brabantse dorpjes. Na ruim drie uur varen meren we af in een zijtak van de Maas nabij Ravenstein.

5 juni
Vertrekken uit Ravenstein om 1130 uur. Het is zwaar bewolkt en warm, de voorspelde zon laat het afweten. Na intern overleg en rijp beraad hebben we gisteren besloten om van het voornemen om verder naar het zuiden tot aan Maastricht te varen af te zien. De reden is dat we na grondige bestudering van de route moeten vaststellen dat we dezelfde route zowel heen als terug moeten varen. Nu zal het (heuvelachtige) landschap wel mooi en zeer de moeite waard zijn, dat is minder het geval waar het de havens betreft. Om 1450 uur meren we dus af in een haven in de Mokerplas. Het is nou niet een ideal plek maar er is op onze weg even niets beters te vinden. Om 1600 uur komt een zwak zonnetje (al voorspeld om 1100 uur) te voorschijn waar we met een glaasje heerlijk van genieten.