23 juni

29 juni 2018 - Groningen, Nederland

23 juni
Doen boodschappen en vullen voorraden aan, vooral van het soort die we in kleinere plaatsen niet kunnen krijgen of waar naar verwachting geen JUMBO aanwezig zal zijn. Het weer is matig met wat regen voorspeld. Het is beslist nog geen zomer. Dat hindert ons nauwelijks want in onze boot is het altijd " zomer"! Vertrekken om 1100 uur. Wanneer we via de Goinggarypster Puollen het Snytser Mar opvaren komen bij mij herinneringen van vroeger weer naar boven, oa. toen we daar met de familie een woonboot huurden en een zeilboot waar we de fijne kneepjes van het zeilen onder de knie kregen. Vorig jaar hebben we hier ook met de "TROMP" gevaren. Mijn geheugen is wat minder maar Marijke vult met gemak de "lege plekken" in! Soms varen we wat om maar in dit vaargebied is dat geen probleem en je ziet dan ook nog eens wat nieuws. Om ongeveer 1500 uur meren we af in de gemeentehaven van Grouw met mooi uitzicht over het meer.
24 juni
Blijven een dag in Grouw. Lezen, vermaken met wat er zoal op het water en de wal te zien is en met het onderhoud van de boot. Genoeg om ons niet te vervelen.
25 juni
Het weer begint iets meer te lijken op het weer dat je eind juni mag verwachten. We zijn er echter nog lang niet! Besluiten naar Drachten te varen. Vertrekken om 1030 uur en komen om circa 1330 uur aan. Het is even zoeken voordat we de ingang van het lange, smalle en ondiepe kanaaltje vinden dat ons naar de splinternieuwe passantenhaven in het dorp moet brengen. Terwijl we met de langzaamst mogelijke snelheid door, zeg maar het slootje, naar de haven varen, buigt het hoge riet naast ons bijna tot in het water. Zo'n welkom hebben we nog niet eerder beleefd. Eindelijk aangekomen zijn we de enigen en wellicht eersten?! Het stadje Drachten is zo blijkt ons beslist de moeite waard.
26 juni
De weersberichten beginnen wat beter te worden behalve voor het noorden waar nog een krachtige noorden wind wordt voorspeld. En juist, daar zitten wij nu!! Na rijp beraad besluiten we richting Groningen te varen vervolgens naar het Paterwoldse meer. Eerst stuurboord uit het Prinses Margriet kanaal op dat halverwege over gaat in het Van Starkenborghkanaal. Daarna door Groningen waar de vele bruggen vlot opengaan. Het laatste deel voert ons richting Paterwoldse Meer. Nadat we een sluisje zijn gepasseerd waar de "TROMP" maar net in past komen we op het meer. We varen naar het zuidelijke deel en meren af in de jachthaven Zuidwesthoek. Hier zijn ook monteurs aanwezig. We maken een afspraak voor een controle van de motor en alle relevanta apparatuur. Dat is na ruim 100 uur varen geen overbodige luxe!
27 juni
Om 0900 uur verschijnt de monteur. Hij loopt alle voor ons varen relevante apparatuur na en constateert na een uurtje dat alles er prima uitziet. Alleen in het hydraulische stuursysteem moet vloeistof worden aangevuld die wij aan boord hebben. Na het vertrek van de monteur om 10.00 trossen los en op weg. We varen naar de Reitdiep Haven, die onderdeel, of eigenlijk het centrum is van een nieuwe woonwijk van Groningen. We komen daar aan om circa 1400 uur. De haven is omringd door een soort boulevard met alle mogelijke winkels o.a. onze JUMBO! De aanliggende woningen zijn van een bijzondere architektuur waarin kleuren een belangrijke rol spelen. Inmiddels hebben we over het weer niet meer te klagen. Voor het eerst een warme dag met veel zon!
28 juni
Ook voor vandaag en de komende dagen zijn de weersvoorspellingen gunstig. Om 1100 uur vertrekken we naar de Oosterhaven na gebeld te hebben met Christa de havenmeester die ons meedeelde dat er nog wel een moi plekje voor ons is. En dat bleek juist te zijn want we krijgen het mooiste plekje in de haven, met zicht op de draaikom en langskomende vaartuigen en dat zijn er heel wat! Er zijn festiviteieten waaraan o.a. door elektra voortbewogen scheepjes aan meedoen komend uit de hele wereld.

1. Stella en Willem:
    29 juni 2018
    Wat leuk! Om van jullie verslag te horen doen van een bezoek aan de nieuwe passantenhaven in Drachten! Toen ik daar nog woonde moest het kanaal nog (of beter: 'weer') uitgegraven worden, want vroeger was dat een doorlopende vaart door het dorp geweest (de 'stinksloot'), die in de jaren zestig uiteraard gedempt werd, zoals in zovele steden, ten behoeve van de vooruitgang. Drachten was in die tijd 'booming' door de komst van Philips die daar zijn scheerapparaten ging maken. Met jullie boot moet je vlak langs die fabriek zijn gevaren.
    Ik heb het opgezocht en ontdekt dat de passantenhaven een paar honderd meter van mijn oude woonplek ligt!
    En de tocht via de Goingarypster Puollen en de Snitser Mar enz. vaar ik in gedachten gewoon met jullie mee! Zó mooi is het daar!! Heerlijk om te lezen.