12-18 september

18 september 2016 - Loenen aan de Vecht, Nederland

Zaltbommel heeft een mooie haven en het stadje ziet er aardig uit. 12 September varen we naar Woudrichem, ongeveer, een kleine 20 km. De jachthaven ligt vlak voor het stadje aan bakboord. Intussen worden elke dag records gebroken wat betreft de temperatuur en zonneschijn. Aan boord is het goed uit te houden. Aan de wal in het stadje boodschappen doen valt niet mee.13 September varen we via de Afgedamde Maas naar Heusden. Bij het passeren van de Hoog Waterkering denken we wel even, als dat ding maar niet naar beneden dondert als wij er onder door varen. Opgelucht dat het niet is gebeurd varen we na 17 km de imposante haven van Heusden in. Er zijn een tweetal kommetjes binnen de stadswallen. In verband met de hitte kiezen we een mooi plekje in de buitenhaven die tegen de stadswallen is gesitueerd. Gelukkig staat daar wat wind en is het ook met 30 graden en meer goed uit te houden. Het stadje zelf is schitterend gerestaureerd met veel schitterende gebouwen. In deze omgeving is drinken van een glaasje wijn op een van de vele terrasjes, een groot genoegen! 14 september weer naar Den Bosch, ongeveer 12 km. We meren na anderhalf uur varen af in de passantenhaven van Den Bosch, gelegen aan de Dommel. We vangen daar een beetje wind waardoor het met de nog steeds tropische temperaturen goed uit te houden is. Tegen borreltijd komen Trees en Peter aan boord. We drinken wat en gaan aan de wal dineren bij "De Stip". Het wordt een gezellig avondje in "Bosche sfeer"! 15 september varen we naar Wijk bij Duurstede, nog steeds met een hittegolf maar met een voorspelling van lagere temperaturen.16 september naar Weesp, 53 km! De temperatuur is naar voor ons land naar normale waarden gezakt. Het is een voor ons lange ruk. Het varen op het Amsterdam Rijn kanaal is geen pretje. Enorme schepen en duwbak combinaties, soms met zes bakken vliegen je om de oren. Vaar je achter zo'n gevaarte dan is inhalen nagenoeg onmogelijk. Het lijkt eerst te lukken totdat je naast het in te halen schip komt. Door de zuiging van zo'n schip loopt onze snelheid zodanig terug dat van inhalen geen sprake meer is. Dus zakken we weer naar achteren. Het is dan ook een verademing wanneer we bij Breukelen weer de Vecht op kunnen. Loenen a/d Vecht, waar we de weekend kranten kopen. Het is inmiddels weer goed weer met temperaturen iets boven de 20 graden. Besluiten ook de zondag op deze plek te blijven