Van 8 t/m 17 juni

19 juni 2017

We liggen nu op18 juni aan het Spaarne bij de molen. We zijn op 8 juni vertrokken uit Loosdrecht naarr Loenen aan de Vecht, met veel regen. De volgende dag naar Weesp vanwege een stremming van twee bruggen in Vreeland via het Amstrdam Rijnkanaal. Blijven tot en met zondag in Weesp vanwege rot weer. Hebben mooi de gelegenheid om voor alles een plekje te zoeken zodat we het allemaal, ook na enkele weken, weer kunnen terug vinden. Op 12 juni vertrekken we uit Weesp via het Amsterdam Rijn kanaal het havengebied van Amsterdam richting Zaandam. In Zaandam lukt het niet een leuke ligplaats te vinden en we besluiten door te varen en je wilt het niet geloven maar in West Knollendam is plaats genoeg en vinden we een prima plekje Inmidels wordt het weer wat beter maar er staat nog een zeer krachtige wind . Op 13 juni met veel wind en een eerste klein voorjaarszonnetje en iets minder koud vertrekken we naar Alkmaar waaar we afmeren in de Turfhaven. Een kommetje waar maximaal 10 boten kunnen liggen met aan een zijde diverse restaurants met terrassen, waar we wel raad mee weten en een drankje scoren. 14 Juni verkennen we Alkmaar en raken onder de indruk van de schitterrnde gebouwen en ook de kleine huizen in de zijstraaatjes die prachtig zijn onderhouden en rijkelijke voorzien van straattegeltuintjes en opgroeiend groen. Het blijkt dat de bewoners hier gezamenlijk actie ondernemen hetgeen ook geldt voor de kleur van de voordeuren en kozijnen die overal donkergroen zijn. De bewoners werken samen aan het onderhoud en het aanzien van "hun" straat. We kijken onze ogen uit. Drinken bij de Waag, op Het Waagplein, een glaasje om al dat moois te evalueren Op 15 juni vertrekken we om 1100 uur naar Den Helder en krijgen omstreeks 1800 uur een prima plekje aangewezen door de havenmeester van de KMJC. Ontmoet nog wat oude makkers uit de tijd dat ik als bemanning op de Najade de Fastnet Race zeilde. Dat was allemaal in 1972, als ik me goed herinner. Nemen nog een aantal oude maten door waarbij blijkt dat er wel erg veel zijn overleden. s'Avonds eten we op de Marine Club waar Marij zich de Blauwe Hap goed laat smaken. Alleen daarom wilden we al naar Den Helder!! Ik hield het deze keer bij de eerste mosselen van het seizoen. Alles was prima in orde hetgeen in het bijzonder ook geldt voor het personeel. 16 juni retour naar Haarlem Het weer is nog steeds onberekenbaar maar vooral koud met een bijbehorende harde wind. 's Avonds in de kou nog een glaasje op het terras bij de Turfhaven.