3-12 sept

11 september 2017 - Weesp, Nederland

3 sept
Zondag, de naam zegt het al; zo nu en dan een zonnetje, maar wel veel wind. Blijven in Zwolle. Hoewel wij op zondag nooit werken, duik ik toch nog even in de elektra. Na wat zoeken en doormeten blijkt het hoge stroomverbruik veroorzaakt te worden door de boiler. We schakelen de boiler uit, wanneer we geen walstroom hebben. Verder doen we wat klusjes en werken het weekendpakket kranten door. 's Avonds heerlijk gegeten bij "De Vier Jaargetijden".
4 sept
We vertrekken met redelijk weer om 1350 uur uit Zwolle. Via het Zwolle-IJssel Kanaal en de sluis varen we de IJssel op. Vanwege de stroom gaat de snelheid omhoog en "vliegen" we richting IJselmeer. Daar aangekomen bakboord uit en het Drontermeer in. Er staat weinig wind en onder begeleiding van een mager zonnetje richting Elburg. Daar aangekomen zoeken we een plekje en meren om 1645 uur af in de visserijhaven.
5 sept
Het weer blijft boven verwachting redelijk. We besluiten een dag te blijven. We bekijken het stadje en de vele botters die deelnemen aan Botterdagen vanaf 6 sept. We dineren in " 't Olde Regthuys", uitstekend en gezellig.
6 sept
Ontwaken, na twee dagen redelijk weer, met harde wind en lage temperatuur. Wanneer we om 1030 vertrekken richting Elburg voegt zich hier nog een regenbui bij en keert de zuidwesten wind zich tegen ons. De "TROMP" doet wat ze moet doen voert ons met een kleine 8 knopen, "recht zo die gaat!", richting Harderwijk. We maken om 1220 uur vast naast het Stadhuis aan een nieuwe steiger met provisorische voorzieningen, dit in verband met de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe haven. Alles overziend denken we dat Harderwijk er op vooruitgaat wanneer de nieuwe haven (volgend jaar??) klaar is!
7 sept
Besluiten een dag in Harderwijk te blijven Het is een mooi stadje met smalle straatjes waarin de bewoners allerlei planten hebben geplaatst, waardoor je soms het idee hebt door de voortuintjes te wandelen in plaats van de straat.
8 sept
Het wordt wat eentonig, het weer. Maar ook daar raken we aan gewend! Dus vertrekken we 1100 met koud en buiig weer tegen een straffe zuidwester in met als doel Spakenburg. Om 1310 meren we af in de Oude Haven tussen de botters met zicht op de ingang van de haven en de oude visserswoningen. Interessant zijn de op een dijk gelegen "dijkwoningen". Ze liggen in twee rijen op de dijk gescheiden door een straatje van een meter breed. De woningen zelf zijn zo te zien niet meer dan drie meter diep!
9 sept
Blijven in Spakenburg, nemen contact op met daar wonende vrienden waarmee we een lunch afspraak maken. Heel fijn om weer eens bij te praten. Vanwege de mooi weer voorspellingen voor de volgende dag besluiten we nog een dag te blijven.
10 sept
Bij het opstaan zien we nog even een zonnetje, daarna verslechterdt het weer snel. Besluiten niet in Spakenburg te blijven. Na uitvoerig scheepsberaad nemen we een beslissing. Het wordt Weesp, waarmee we het einde van een vier maanden durende vaarvakantie door Nederland inzetten en de "cirkel" weer rond is! We vertrekken om 1230 uit Spakenburg. Het is koud en er staat weer veel tegenwind. Om 1530 uur vinden een mooi plaatsje in Weesp.
11sept
De dag begint met veel zon. De voorspellingen zijn slecht. En jawel om 1400 uur neemt de wind toe en begint het hard en langdurig te regenen.

1. M en D:
    11 september 2017