7 juli

8 juli 2018 - Makkum, Nederland

7 juli
Het eerste dat ons bij het opstaan opvalt is de stralende zon en de hoge temperatuur. Ook valt ons nu op dat de gevels van de panden langs de gracht waar we liggen uitstekend worden onderhouden. De raamkozijnen vertonen een sterke onderlinge gelijkenis en de voormalige pakhuizen zijn schitterend gerenoveerd en voorzien van de naam van het land waar de aanwezige produkten vandaan kwamen. Het is een prettige omgeving om nog een dag te blijven. Met het zaterdagse pakket kranten zijn we ook weer geinformeerd over hetgeen er verder in de wereld gebeurt. Zo komen we de dag uitstekend door en gaan niet te laat te kooi.
8 juli
De temperatuur is weer terug naar wat we gewend zijn, ongeveer 16 graden met een matige wind waardoor een extra trui geen overbodige luxe is. Vertrekken om 0940 uur uit Harlingen. We worden vergezeld door een zwak zonnetje dat gedurende de tocht steeds sterker wordt. Buiten staat een forse stroom mee die we niet hadden verwacht. Gaandeweg blijkt de stroom de enigszins cirkelvormige route naar de Lorenz sluizen te volgen, precies waar wij ook heen moeten. We zien een paar zeehonden op droogvallende platen en worden als enige vlot geschud in de Lorentssluizen. Tijdens het schutten raakt Marij in gesprek met de sluiswachter daarbij vergetend dat we omhoog gaan waardoor de tros losraakte van de bolder, terwijl in de sluiskolk een flinke stroom liep. De "Tromp" zag haar kans schoon om aan de haal te gaan. Helaas, de sluiswachter en haar bemanning hadden de zaak weer snel in het "gareel". Om 1120 uur meren we af in de buitenhaven van Makkum en verkennen het stadje.