jh

6 juli 2018 - Harlingen, Nederland

30 juni
Het weer is stabiel en kan zomers genoemd worden.We vertrekken om 1030 uur richting Dokkum. We moeten daarvoor over het Lauwersmeer waar we geen waterkaarten van hebben. Op onze elektronische kaarten is te zien dat het op enkele plaatsen van groot belang is de betonning te volgen, omdat daarbuiten nauwelijks voldoende water staat.
Het zicht is goed en met onze standaard snelheid van ongeveer 6 knopen (6x1,8 km/uur) varen we richting Dokkum. De oversteek van het Lauwersmeer geeft geen problemen al is het soms wel even zoeken naar de boeien van de vaarroute betonning. We komen vervolgens in het Grootdiep waar we het alom bekende bruggetje van Bartlehiem passeren. Als we er in onze gids niet op waren geattendeerd waren we er waarschijnlijk zonder het te merken langsheen gevaren. Omstreeks 1300 uur komt Dokkum in zicht waar we wat later een mooie ligplaats kiezen.
1 juli
Stilligdag in Dokkum. Het is niet alleen een mooi stadje maar beschikt ook nog over metershoge verdedigingswerken die dateren van ruim 400 jaar geleden, toen Dokkum als zeehaven de zetel van de Friese Admiraliteit was. We maken ook van de gelegenheid gebruik om het hele schip door te lopen om weer op de hoogte te zijn van wat we allemaal aan boord hebben en waar het ligt. Spaart een hoop gezoek uit!
2 juli
Verlengen ons verblijf in Dokkum. We realiseren ons dat je op onze leeftijd soms ook wat rust nodig hebt. Het is per slot van rekening ook vakantie en we hebben hier een uitstekende ligplaats.
3 juli
Nu is het afgelopen met luieren! We hebben een lange ruk voor de boeg! Onze bestemming is Franeker. We moeten daarvoor door Leeuwarden waar allerlei festiviteiten zijn ivm de viering van Leeuwarden als culturele hoofdstad van Europa. Het weer is goed. We vertrekken om 1030 uur uit Dokkum. Tot Leeuwarden varen we over de Dokkumer Ee. De passage door Leeuwarden met alle bruggen gaat sneller dan we vermoed hadden. In verband met de feesten liggen op allerlei plaatsen schepen afgemeerd. Op de wal en open plekken zijn allerlei festiviteiten gaande. We varen vervolgens verder onder begeleiding van een niet te enthousiast zonnetje. Het is inmiddels 1530 uur als we via het Van Harinxmakanaal aankomen in Franeker. We meren af in de jachthaven van Franeker, die op korte afstand van de oude binnenstad ligt.
4 en 5 juli
Blijven in Franeker. Doen allerlei dingen als onderhoud boot, kleding, voorraden, shoppen, enz. Het regent niet en ook de vooruitzichten blijven goed.
6 juli
Vertrekken om 10.00 uur uit Franeker naar Harlingen. Het weer is goed. Wanneer we in Harlingen zijn besluiten we eerst even het ruime sop te kiezen om te zien hoe de boot zich houdt met noordenwind kracht 4 op het grote water. We gaan door de sluizen, varen het IJsselmeer op een stuk tegen de (noorden)wind in en weer terug. Conclusie is dat de "Tromp" met deze wind uitstekend vaart op het grote water. De rest van de dag doen we boodschappen, bekijken het stadje enz.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Stella en Willem:
    6 juli 2018
    Hallo skipper! Leuk weer van jullie vaartocht te vernemen!
    Ik begrijp dat jullie enorm genieten met dit weer van het varen.
    Maar heb jij wel de goede waterkaarten? want er klopt iets niet!
    Het is natuurlijk ook traditie om na het afmeren gezellig te borrelen, maar......
    Ik ben in die provincie enigszins bekend, dus weet ik dat het bruggetje van Bartelehiem in Bartelehiem ligt, aan de Dokkumer Ee, (niet in het Grootdiep). Jullie zijn daar dus langs gekomen op 3 juli, op weg van Dokkum naar Ljouwert (=Leeuwarden).
    En jullie gaan wel heel snel! Nu al in Franeker en Harlingen geweest! (wij komen daar pas begin augustus).
    Als je in Harlingen naar buiten gaat vaar je op de Waddenzee (niet op het IJsselmeer). Pas door de sluizen bij Kornwerderzand ben je op het IJsselmeer.
    Maar wat een geruststellende ervaring dat je schip een tocht op het Wad bij 4 aankan!
    Wordt het misschien Vlieland of Terschelling hierna?
  2. Hylke en Marijke tromp:
    7 juli 2018
    Lieve Stella, je hebt helemaal gelijk. Wij hebben te lang gewacht met het schrijven van het journaal en waren daardoor even in de war met als gevolg de door jou gesignaleerde fout. Neen we gaan niet naar de eilanden zeker niet nu we de continue stroom boten zien die alleen al uit deze haven naar de eilanden vertrekken. Wij blijven vandaag nog hier en gaan morgen naar Makkum. Daarna gaan we het merengebied van Friesland bezoeken. We zijn dus voorlopig nog in Friesland😁
    Liefs H&M