Loosdrecht naar Vinkeveen

17 mei 2018 - Loosdrechtse Plassen, Nederland

8 Mei
Na alles wat we voor de komende maanden a/b van de "Tromp" nodig denken te hebben in de afgelopen dagen verzameld, gesorteerd en gecontroleerd
te hebben brengen we alles naar de boot en begint het stouwen. De meeste dingen hebben hun eigen plaats zodat dit proces snel verloopt. Vertrek naar Loenen.

9 Mei
Na nog wat boodschappen gedaan te hebben varen we met stralend weer over de Loosdrechtse Plassen naar de Vinkeveense Plassen met prima weer en zomerse temperaturen. Met behulp van de kaart op de tablet varen we over de Vinkeveens Plassen. We vinden het maar een saaie boel. de oevers zijn bezet door mengel moes van lelijke niet in het landschap passende vooral heel dure villa's. Vinden een plekje bij het restaurant Bon, waar we s'avonds voortreffelijk eten. Een aanrader!

10 mei
Vertrekken om circa 1100 uur onder weersomstadigheden die zich het best laten beschrijven als "winderig en bewolkt". Varen onder bijna voortdurend regen over de Winkel, de Waver en (hoe kan het anders) jawel, de Oude Waver naar Nes aan de Amstel en komen we in de Amstel. Na een half uurtje varen meren we af bij de Markt. Het zijn nieuw aangelegde atmeerplaatsen voorzien van alle voorzieningen. Wel is er op ongeveer 80 meter afstand een Cafe waar alleen muziek "gedung, gedung en gedung" wordt gedraaid. Het blijkt dat wij op onze leeftijd daar nog aan kunnen wennen. Het was echter niet zo dat we een bezoek aan deze uitspanning hebben gebracht .

11 mei
Maken los en zetten koers naar de Brasem. Het is (Marijke)"Alles behalve warm", maar ook weer niet zo koud dat we de verwarming aan moeten zetten. Al snel komt er een schuchter zonnetje bij dat in combinatie met weinig wind het dvaren weer aantrekkelijk maakt. Via de Amstel, de Drecht, de Oude Wetering bereiken we na ongeveer 2 uur varen de Brasem. Na wat onderzoek van onze informatie kiezen we voor Jachthaven "De Brasem". Blijkt een goede keus met een havenmeester met humor die er plezier in heeft gasten te ontvangen en ongevraagd alle informatie verstrekt die we anders gevraagd zouden hebben.

12 mei.
Doen de noodzakelijke boodschappen bij de door de havenmeester genoemde "Dirk", waar je alles kunt kopen! En hij had gelijk. Ik miste de GPS om bij de kassa te komen. Het weer ziet er goed uit en ook de verwachting is niet slecht. Om 1000 uur de trossen los en richting Leiden. Onder het toeziend oog van een zonnetje varen we naar Leiden. Het wordt een mooie tocht, hetgeen nog versterkt wordt door de vele draaiende molens in verband met de "Nationale Molendag". Aangekomen in Leiden varen we naar de Passantenhaven. Bij aankomst vinden we een prima ligplaats en vermaken ons met alles wat op het water drijft en langs komt. Sloepen en feestboten in alle maten kleuren passeren de revu.

13 mei
Pikken er nog een dag bij.Harstikke koud!! De hele dag de kachel aan gehad. Met dikke kleren boodschappen gedaan en boeken en kranten gelezen. Ook onder die omstandigheden is het goed toeven op de "Tromp".

14 mei
Lekker weer, wel met een koude wind. Daar hebben we geen enkele last van tijdens het varen omdat we met het openen/sluiten van een of meer flappen van de kuiptent zelf kunnen bepalen hoeveel zon, regen en of wind we in de kuip toelaten. We vertrekken omstreeks 10,30 uur uit Leiden richting Delft (Old Memories). Over de Vliet met aan weerszijden aardige optrekjes met veel ruimte voor auto en boot varen we richting Den Haag. Bij Rijswijk pakken we de Delftse Schie en varen door naar Delft. Alleen een "delftenaar" kan begrijpen wat dat betekent! Het valt op dat er veel veranderd is sinds de jaren zestig. We vinden een plekje in de "Kom", waar we aan nieuwe afmeerplaatsen voorzien van water en elektra een mooi plekje vinden.

15 mei
Dagje Delft in stralend en warm weer! Ook nog even de slang van de bilgepomp gerepareerd terwijl Marij een shoppingtoer door het centrum maakt. De vangst deze keer een nieuw brilletje, witte gympen en knopen, vervolgens verdwaald en uiteindelijk toch weer de "Tromp" gevonden.