9 juni

13 juli 2018 - Sneek, Nederland

9 juli
Makkum. De eerste morgen sinds lang dat we niet door een vriendelijk zonnetje worden gewekt! Dat is wel even wennen. We kleden ons op dit "nieuwe" weertype en vertrekken om 1100 uur richting Workum. We varen door het Van Panhuyskanaal en gaan vervolgens stuurboord uit en vervolgens via de Workumertrekvaart langs Parrega richting Workum. Het valt ons op hoeveel kerktorentjes zichtbaar zijn in dit landschap. Het wordt er intussen niet warmer op, eerder kouder! Om 1315 uur meren we af op een mooi plekje in Workum.
10 juli
Stilligdag in Workum. Plegen onderhoud, maken schoon wat vuil is, lezen wat en bekijken het dorpje en wat er allemaal doorheen vaart. Daarbij valt op dat het aantal boten met drie verdiepingen snel toeneemt! Wij voelen ons maar kleintjes maar zijn daar heel gelukkig mee. Het heeft ook nog als voordeel dat we niet bij elke brug hoeven te wachten.
11 juli
Vertrekken om 1100 uur uit Workum via de Workumertrekvaart. We varen nu de andere kant op en dan is het toch weer "nieuw". Je ziet weer heel andere dingen die je in de andere richting varend niet zijn opgevallen. Het is koud en winderig. In de boot is het prima toeven en hebben we van dit weer ook geen last! We komen in Workum aan om 1315 uur en meren af in de Djippe Dotte, een van de vele grachtjes in Workum. Het weerbericht ziet er voor de komende dagen beter uit. Nu de realiteit nog!
12 juli
Warempel, een eerste blik naar buiten toont zowaar een zonnetje! We doen de noodzakelijke boodschappen en maken los om 1000 uur. Het eerste deel varen we weer over de Workumertrekvaart. In Workum stuurboord uit en via de Wimerts naar IJlst waar we vanwege de lunch pauze even moeten wachten op de volgende opening van de brug. Het laatste stuk voert ons over de Geeuw met een stralende zon die "er zin an heeft!" In Sneek is onze koers richting de beroemde Waterpoort. Om circa 1300 uur meren we af in de draaikom voor de Waterpoort en dat allemaal in een stralend zonnetje! Om 1530 uur verschijnt Marijke (zus Hylke) op de kade. Zij is met Rob in hun zeilboot ook aangekomen en ze liggen een paar schepen achter ons. We nodigen hen uit voor een kaasfondu, waar we, het kan hier ook niet anders, veel verhalen uit onze vakanties met de familie in Friesland ophalen. Heel gezellig zo'n familie tussendoortje!
13 juli
Vrijdag de Dertiende! Een begrip vanuit mijn Delftse tijd. Het zonnetje is hiervan niet op de hoogte en laat verstek gaan. Marij neemt de gelegenheid te baat en gaat naar de kapper. Het resultaat mag er zijn. We blijven nog even in Sneek in afwachting van de komst van een luchthapper die we eerder op onze tocht onder een brug verspeeld hebben