6 juni

8 juni 2018 - Wageningen, Nederland

Nu we hebben besloten om niet verder Limburg in te gaan kiezen we ervoor om in een keer via de de Waal en een stukje Amsterdam-Rijnkanaal naar Wijk bij Duurstede te varen en vandaar over de Nederrijn en de IJssel naar Doesburg. Het mooie van door Nederland varen is toch wel dat je bijna altijd meerdere mogelijkheden hebt om van A naar B te komen. We maken om 0915 uur los en gaan de Waal op. Ook hier weer enorme vrachtschepen die met hoge snelheid westwaarts varen. Wanneer ze ons passeren is het altijd goed oppassen wil je niet uit het roer lopen door van achter inkomende boeg- en hekgolven golven van die geweldenaars. Om 1145 uur schutten we in de sluis bij Beuningen en zetten we koers richting Tiel met een snelheid van 17,5 km per uur. Om 1324 uur gaan we stuurboord uit, schutten en bevinden ons dan in het Amsterdam Rijnkanaal. Het gaat allemaal erg snel. Is op zich ook niet zo erg omdat het varen op de Waal weinig of geen verrassingen oplevert. Ook kunnen we niet over de hoge oevers heen kijken en op de koeien op de dijken raken we ook wat uitgekeken. Om 1530 uur meren na een van onze langste dagtochten af in de Wijkse Haven in Wijk bij Duurstede.
Pikken een drankje op een aardig terrasje en wandelen door stadje. we vinden een schitterend ingerichte boekhandel waar we krantjes en zelfs de NRC kunnen bemachtigen.

7 juni
Passen een wasdag in, fourageren en maken schoonschip. Als beloning enkele glaasjes op het haventerras. Het valt ons wel op hoe stil het nog is in de verschillende bezochte havens. Vooral veel grijze muizen en dikke duitsers! Druk is het nog steeds niet

8 juni
Vertrekken om 1030 uur uit Wijk bij Duurstede "uitgezwaaid" door hevige buien die ons nota bene bijna de hele dag vergezeld hebben. Dan is het toch wel lekker varen in de "TROMP". Jammer dat de bakken neervallende regen ons geregeld het zicht op het langs glijdende landschap ontnemen. Om 1430 uur meren we af in de haven van Wageningen. De haven ligt nogal afgelegen, hetgeen ons duidelijk wordt als we vragen waar de winkels zijn. Dan komt onze vouwfiets weer uitstekend van pas. Dus Marijke maakt een boodschappen lijstje en ik maak de vouwfiets gereed voor een retourtje naar het stadscentrum van Wageningen en kom met rijk gevulde fietstassen weer terug bij de boot. Inmiddels is het weer droog. We drinken wat en genieten van een heerlijke tortilla in dit mooie hollandse landschap.

1. Stella en Willem:
    8 juni 2018
    Leuk om jullie reis zo te volgen! En een 'dichte' boot is met regen wel zo comfortabel!
    En wát heet toeval: wij gaan morgen met ons sleurhutje óók naar Doesburg! Dat waren we woensdag al van plan maar vanwege de warmte en regenverwachting zijn we eerst naar Blokzijl gegaan.
    Morgen dus naar Doesburg. Leuk stadje! wij zijn er al vaker geweest.
  2. Hylke en Marijke tromp:
    8 juni 2018
    Prima, varen morgen naar de Passanten-haven in Doesburg. Verwachtte aankomst in de loop van de middag😂. Tot dan
    H&M