2 juli t/m 9 juli

16 juli 2017 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Zondag 2 juli
Blijven nog een dag in Middelburg. s'Ochtends nodigt het weer ook niet uit om eens lekker "actief" op te staan, zeker, zo in ons geval, daar helemaal geen reden voor is. Het weer wordt gaande de dag beter.In Middelburg zelf is op zondag niet zoveel te beleven en we zijn ook niet de enige van de andere passanten die er een rustdag van maken!
Maandag 3 juli
Om 0910 uur trossen los. Het is zonnig weer, maar nog niet warm. We hebben bsloten om niet over de Westerschelde weer naar het oosten te gaan. Het is ons opgevallen dat met een motorboot het varen op groot water minder plezier oplevert dan met een zeiljacht. Een zeiljacht heeft een plezierig gedrag in golven en dat hoef je van onze huidige TROMP niet te verwachten zeker wanneer een stevig windje waait en de golven dwars op de koers inkomen. Om 1005 uur schutten we in Veere en vervolgen onze tocht naar Yerseke waar we om 1315 uur afmeren aan de passantensteiger. Het plaatsje zelf stelt niet veel voor. De uitgestalde garnalen zien er uitstekend uit en de prijs is er ook naar! We besluiten van deze lekkernij nog even af te zien en dat te doen in een omgeving die past bij een dergelijke lekkernij zoals Willemstad dat de volgende dag ons doel is.
Dinsdag 4 juli
Trossen los om 1030 uur. Vertrekken naar Willemstad. Het is nog wat mistig op de Oosterschelde. Met onze elektronisch kaarten op de tablet is dat geen probleem.In potdichte mist met veel scheepvaart is ons devies: niet bewegen en blijven waar we zijn! Om 1530 uur arriveren we in Willemstad. We tanken 238,8 liter, het verbruik sinds we zijn vertrokken. De tank is 400 liter groot evenals de watertank.Stand urenteller motor 2832. Varen naar de haven van de W.V. Willemstad. Het was een lange tocht met weinig afwisseling. Een aankomst met een hartelijke ontvangst door de havenmeester van de vereniging maakt veel goed!
Woensdag 5 juli
"Stilligdag" in Willemstad. Een beetje knutselen, schoonmaken en al die dingen doen die aan boord nodig zijn om de "vaart" erin te houden.
Donderdag 6 juli
10.00 uur vertrek uit Willemstad. Het is mooi weer met een lekker zonnetje en een beetje wind mee richting Geertruidenberg. De temperatuur is al hoog en het belooft een mooie vaardag te worden. In het Hollands Diep vliegen de containerschepen ons om de oren! op een zo'n schip telden we in lengte we 6 containers op elkaar, 8 in de breedte en 14 in de lengte. Dat zijn er welgeteld 672!!! En dan niet van die kleintjes die wij normaal zien maar wel 2 keer zolang. Het is duidelijk dat wij deze schepen ruim baan geven!