29 juni

5 juli 2018 - Franeker, Nederland

29 juni
Na nog wat boodschappen gedaan te hebben nemen we uitvoerig afscheid van Christa. Wij hopen haar volgend jaar weer te treffen. Starten de motor gaan, gooien de trossen los en vertrekken op een rustige wijze (zoals altijd) onze mooie plaats in de haven, daarbij uitgezwaaid door Christa. Naar het noorden varend naderen we het plaatsje Garnwerd waar een goede was voorziening zou zijn. Bij de eerste aanblijk maken we rechtsomkeer en besluiten door te varen naar Zoutkamp waar volgens onze informatie een uitstekende washoek met bediening is. Het is goed weer en zo nu en dan krijgen we tussen het riet door wat te zien van het landschap waar we doorheen varen. De relatief lage zit in onze boot is dan een nadeel, maar we piekeren er niet over om daarvoor een boot met twee verdiepingen aan te schaffen want daar kun je weer niet mee onder de lage bruggetjes door! Het Reitdiep is hier zo bochtig dat de afstand naar onze bestemming soms groter lijkt te worden dan kleiner. Ook het kompas heeft er plezier in en draait voortdurend mee. Na ongeveer twee en een half uur varen meren we af in de oude haven van Zoutkamp. Marij heeft de was gescheiden in twee grote tassen die ik direct naar de Washoek breng. Ik kan ze tegen betaling van 10 Euro (!!!!!!!!) de volgende dag schoon ophalen. Het is er druk op de gezellige terrasjes en uiteraard ook op de "leugenbank" waar enkele locals van hoge leeftijd het gedoe bekijken en bespreken.