27 aug-2 sept

1 september 2017

27 aug
Bij het wakker worden ontwaren we een warme opkomende zon! Dat is iets wat we moeten koesteren na al die koude en zonloze dagen. Dat geldt ook voor de omgeving met als belangrijkst element de Sneker Waterpoort! We besluiten daarom te blijven. We hebben immers geen haast, want we zijn met vakantie. Toch doen we ook nog wat nuttige dingen als het schoonmaken van de boot en het interieur. Marijke doet een prima suggestie om een plumeau aan te schaffen voor het stofvrij houden van de apparatuur in het dashboard.

28 aug
We kunnen onze ogen bijna niet geloven als we na het wakker worden naar buiten kijken en zowaar een zon zien opkomen. We doen boodschappen en "maken voor en achter los" en vertrekken richting Snekermeer. We varen een rondje om het Starteiland. Daar zijn inmiddels een tweetal havens aangelegd en drie restaurants verrezen. Het ligt er allemaal erg verlaten bij hetgeen ook geldt voor de aanlegplaatsen bij het Paviljoen. Zetten vervolgens om 1125 uur koers naar Sloten. Via de Modderige Geau, de Wester Bregesleat, het Prinses Margrietkanaal, de Riensleat, Hjerringsleat, Brandermar, Walsleat arriveren we omstreeks 1300 uur in Sloten. Het weer is inmiddels weer wat minder geworden. We dineren in de Zeven Wouden waar we een tafeltje buiten hadden gereserveerd. Het kon nog net wat betreft de temperatuur, maar het gebodene was heerlijk.

29 aug
Bij het wakker worden zien we al dat aan het mooie weer van de vorige dag van korte duur zal zijn. Het is heiig en drukkend als we om 1015 uit Sloten vertrekken. De voorspelde temperatuur van tegen de 30 graden zullen we niet meer meemaken. Als we om 1145 uur in Lemmer aankomen vinden we een mooi plekje in de Sylroede vlak voor het laatste bruggetje voor de sluis. Tot onze vreugde zitten daar ook weer de oude mannetjes op de bank met de tekst " Foar in praatsje en it leste nijs". Dat hebben we dan ook gedaan, maar worden daarbij wel gehinderd door ons slechte fries!

30 aug
De weersvoorspelling komt uit. Het is koud en regent en niet zo'n beetje! Hoewel het nog zomer is gaat bij ons dus de kachel aan!! We zijn ook niet voor een gat te vangen en we zijn ook niet van plan kou te lijden. Na een half uurtje is het zomers warm in de boot en besluiten we deze dag in Lemmer te blijven. Het weer blijft echter koud, maar weerhoudt Marijke er niet van nog twee zomerbroeken te kopen! Intussen daalt de temperatuur buiten naar 16 graden. We maken s'middags van de gelegenheid gebruik om uit te zoeken welke route we zullen kiezen naar en door NW-Overijssel.

31 aug
Hebben gekozen voor een "etappe" naar Zwartsluis. Vertrekken om 1145 uur. Het weer blijft slecht, maar het is wel droog. We varen via de de Grutte Brekken, Tjukemar, Echtenerbrug naar de Driewegsluis bij Ossenzijl. We worden vlot geschut en vervolgen onze tocht via de Kalenberger Gracht. We kijken onze ogen uit naar de, op een enkele na, verlaten villla's en landhuizen die aan dit water zijn gelegen. Vervolgens zetten we onze tocht voort via het Giethoornse meer, de Beulaker- en Belterwijde waarna we in het zicht komen van Zwartsluis. Na raadpleging van de kaart varen we onder een brug door en komen terecht in de sluis, die blijkt open te staan. Helaas de andere brug gaat niet open. Omstanders zeggen ons dat de sluis en beide bruggen niet meer in werking zijn. Van omstanders kregen we twee verschillende adviezen terug en bakboord uit en het andere stuurboord uit. Captains word is law, dus gaan we stuurboord uit en zien de sluis en varen erin. Helaas ook niet goed. We moeten We worden verwezen naar een andere aftakking waarlanhuugs de doorons gezochte havsn kunnenbereiken. Enfin na ongeveer een uur zoeken, verkeerd varen en bereiken we de juiste haven en meren daar af. Een uur later fietst de havenmeester langs, ziet ons niet en rijdt door.

1 sept
Het is bijna niet te geloven, maar we ontwaren bij het opstaan zowaar de zon! Opgewekt staan we op en doen boodschappen. Het zonnetje schijnt, maar het is wel koud. Wanneer we willen vertrekken is er nog steeds niemand geweest om havengeld te innen. We besluiten het havenkantoor te bellen. Daar is de reactie dat ze ons niet hebbben geziendus dat we er nietzijn geweest en dus ook niet hoeven te betalen.
De regy een andere sluis hebg bebrug aan de andere kanterecht in een oude sluis. angekomen om