23-28 juli

27 juli 2017 - Heerenveen, Nederland

23 juli
Vertrekken rond 10.30 uur uit de haven van Zwolle. Het is prima weer met een toenemende zuidenwind die ons met de vorige TROMP ( Vindö 50) een mooie snelheid zou hebben opgeleverd. Maar met onze kruissnelheid van 7 knopen gemiddeld zijn we helemaal tevreden. Nu we op wat "kleinschaliger" water varen gaat ook onze gemiddelde snelheid omlaag, die we overigens steeds aanpassen aan de omgeving waar we in varen. Iets over 1200 uur meren we af in de passanten haven van Hasselt. We liggen daar in een van de grachten in een schitterende omgeving. Verkennen het stadje doen onze boodschappen.
24 juli
We kunnen er niet meer omheen. De waszakken zitten vol en we beginnen te beseffen dat we met wat handwasjes niet meer uitkomen. Dus proppen we drie turkentassen vol die we naar de wasmachines van de haven brengen. Daar krijgen we uitleg van de havenmeester met nog enkele extra aanwijzingen "buiten de kaart". Het gaat allemaal goed en na een paar uur is alles schoon en ligt weer waar dat hoort.
25 juli
Hebben na uitvoerige bestudering van de kaarten en andere vaarinformatie besloten om Drente over te slaan. De talloze sluisjes en het vaak ondiepe water trekken ons niet zo aan. We gaan zo veel mogelijk door ZW Friesland richting Groningen Stad en zien dan wel op basis van "locaal information" wat voor ons in de provincie de moeite van een bezoek waard is. Dat besloten hebbend zetten we koers naar Meppel.