20 juni

22 juni 2018 - Joure, Nederland

Woensdag 20 juni
Vertrekken om 1230 uur, nadat we de voorraden hebben aangevuld en gestouwd, richting noord-oost, richting Steenwijk. Het weer loopt qua temperatuur zeker twee maanden achter. Ook de zon heeft er nog geen zin an! Het ontbreekt er nog dat er geen ijs ligt maar het moet toch niet veel kouder worden. De mannetjes op de "leugenbank" voorspellen ons een "Elf Steden Tocht". Vinden in Steenwijk een mooi plekje aan het eind van de doodlopende Stadsgracht op 200 m van de Jumbo!
Donderdag 21 juni
Brengen een uitgebreid bezoek aan het dorpje. Er is een lange winkelstraat waar nagenoeg alles te krijgen is, behalve wat mooi, droog en warm weer. De Jumbo trekt echter onze aandacht. We hebben nog niet eerder een zaak van zo'n omvang gezien. Dus kunnen we het niet nalaten daar nog het een en ander in te slaan. Verder doen we wat werk aan boord, lezen enz.
Vrijdag 22 juni
Het weer is nog steeds niks, met dien verstande dat er een stormachtig noordwester staat en de temperatuur niet boven 15 graden uitkomt. We zijn goed bevoorraad , dus kunnen we er wel tegen. Om 0950 uur vertrekken we vergezeld door de harde wind en regen en met de kachel aan. En dat op 22 juni! De tocht gaat via Ossenzijl en Echtenerbrug. Op het Tjeukemeer staat een harde Noordwesten wind en behoorlijke golven waar we recht tegen in varen. Dan blijkt dat we met onze Gillissenvlet voor deze omstandigheden over het juiste schip beschikken. Bakken water vliegen over ons heen. Maar de "Tromp" trekt er zich nauwelijks iets van aan. We varen daarna via de Langweerder Wielen naar Joure waar we om 1450 uur afmeren in de bijna lege Passantenhaven.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl