18 juni

22 juni 2018 - Joure, Nederland

18 juni
Het weerbericht is slecht, dat betekent koud, nat en veel wind. Wanneer we ons realiseren dat op circa 30 meter van onze ligplaats verwijderd een uitstekende wasmachine met droger aanwezig is, besluiten we het nuttige met het aangename te verbinden en een officiele wasdag in te lassen. Na van de havenmeester de nodige muntjes verkregen te hebben, sorteert Marijke de was en inspecteer ik de wasmachines en drogers. Alles ziet er puik uit. Als Marijke de was gereed heeft gaan we ons samen richten op de werking van de wasmaschines en de gewenste programma's. Wanneer dat ook duidelijk is vullen we de machines en drukken op de startknop. Altijd nog even spannend of het ook lukt. Geen valse start dus alles gaat zoals het hoort. Gaan tevreden aan boord en genieten van een bakje koffie en laten het slechte weer aan ons voorbij gaan. Het wasproces verloopt de volgende uren uitstekend. Er zijn geen anderen die de machines willen gebruiken. In de loop van de middag is alles schoon en ligt alles weer op de plaats waar het hoort. We bekijken s'avonds de kaarten en besluiten na rijp beraad om van ons voornemen om via Meppel en Assen naar Groningen te varen af te zien. We kiezen voor de route over de friese wateren. zowel heen als terug. Er zijn immers voldoende bevaarbare alternatieven zowel in Friesland als in Groningen om voor de heen en terugreis verschillende routes te kiezen.
19 juni
Het is koud, maar (nog) wel droog. Vertrekken om 1030 uur nadat we water hebben getankt. De dieseltank hebben we bijgevuld met 40 liter uit de reserve tankjes. We kunnen dan naar Blokzijl varen en daarna in Giethoorn onze tank weer tot aan de rand optoppen. Meren om 1230 uur af in de haven van Blokzijl. Doen inkopen, lezen kranten en "rommelen" nog wat in de boot. Er is altijd wel iets te doen. s'Avonds, als beloning dineren bij Kaatje!